کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

جلوگیری از طلاق

آیا راهی برای جلوگیری از طلاق وجود دارد؟ طلاق برای اکثر افراد امری ناخوشایند می‌باشد و موجب بروز بحران‌های مختلف روانی و اجتماعی برای آن‌ها می‌شود. به همین خاطر بسیاری از زوجین تلاش می‌کنند تا به طلاق به عنوان گزینه آخر نگاه کنند و تمام تلاششان را برای حفظ زندگی مشترک انجام بدهند. اما آیا واقعا راهی برای جلوگیری از طلاق وجود دارد؟ ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا از دیدگاه روانشناسی به این موضوع پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: جلوگیری از طلاق

 

اهمیت جلوگیری از طلاق

تقریبا در همه جوامع طلاق به عنوان یک آسیب اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. گسست زندگی مشترک زوجین تنها جدا شدن دو نفر نیست بلکه اغلب موجب جدایی دو خانواده از یکدیگر می‌شود و اگر فرزند یا فرزندانی در کار باشد سازگاری با اوضاع جدید پیچیده‌تر خواهد شد.

بسیاری از زنان و مردان به دلیل داشتن احساس شکست پس از طلاق، مشکلات روحی و روانی بسیاری را تجربه می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به افسردگی و اضطراب اشاره کرد. خصوصا زنان به دلیل تابوهای اجتماعی پس از جدایی فشارهای بیشتری را تجربه می‌کنند که این امر باعث می‌شود آسیب‌پذیری روانی آن‌ها بیش از مردان افزایش یابد.

اهمیت جلوگیری از طلاق | آسیب‌های مرتبط با فرزندان

زندگی با والدینی که خود بحران‌های روانی و اجتماعی مختلفی را پشت سر می‌گذارند شرایط را برای کودکان بسیار دشوار کرده و باعث می‌شود که آن‌ها نیز تا حد زیادی تحت تأثیر این جریان قرار بگیرند. آسیب‌های روانی دوران کودکی در صورت حل نشدن می‌توانند تا بزرگسالی با فرد همراه باشند و رنج مزمنی را برای او فراهم کنند. توجه داشته باشید که کودکان نمی‌توانند همانند بزرگسالان احساسات خود را ابراز کنند اما اغلب از جدایی والدین اضطراب بسیاری را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است خود را مسئول آن بدانند و احساس گناه کنند.

آن‌ها معمولاً این هیجانات ناخوشایند خود را با رفتارهای ناسازگارانه نشان می‌دهند. در نتیجه ممکن است شاهد باشید که در فرایند طلاق و پس از آن کودک بهانه‌گیرتر شده، بیشتر لجبازی می‌کند و رفتارهای پرخاشگرانه بیشتری از خود نشان می‌دهد. این علائم رفتاری خصوصا در پسرها بیشتر دیده می‌شود چرا که آن‌ها اغلب مشکلات خود را برون ریزی کرده و به این طریق آشفتگی‌های خود را نشان می‌دهند. در حالی که دختران معمولا درون‌ریزی بیشتری دارند و ممکن است با رفتارهایی نظیر گوشه گیری، قهر و بهانه گیری به شما نشان دهند که در حال تجربه رنج‌های روانی مختلفی هستند.

به همین خاطر هرگز طلاق از جانب متخصصان به عنوان یک اولویت برای حل مشکلات زوجین توصیه نمی‌شود و اگر هم زوجینی گزینه‌ای به جز طلاق نداشته باشند لازم است تا آموزش‌هایی در این زمینه دریافت کنند تا بتوانند با آمادگی کامل برای طلاق اقدام کنند.

برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

راه‌های جلوگیری از طلاق

رسیدن به گزینه طلاق معمولا به سرعت اتفاق نمی‌افتد بلکه انباشته شدن مشکلات و ناتوانی دو طرف در حل اختلافات است که در طول زمان دلبستگی عاطفی را از میان برده و باعث می‌شود که زن و مرد دیگر نتوانند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

در واقع اگر بتوانید به موقع مشکلات و تعارضات زندگی خود را حل و فصل کنید و با مهارت‌های زندگی آشنایی بیشتری داشته باشید به احتمال زیاد زندگی‌تان به سمت طلاق پیش نخواهد رفت و در نتیجه می‌توانید از آسیب‌های مرتبط با آن نیز پیشگیری کنید. ما در ادامه به چند راه‌حل پیشنهادی در زمینه جلوگیری از طلاق اشاره کرده‌ایم.

1- زمان‌هایی را برای گفتن خواسته‌های خود از یکدیگر در نظر بگیرید

در بسیاری از موارد آنچه که موجب پایان یافتن زندگی مشترک افراد می‌شود حجم زیادی از ناگفته‌ها می‌باشد چرا که در اکثر مواقع افراد حس می‌کنند که دیگری باید بتواند خواسته‌ها و نیازهای او را درک کند و برای رفع آن‌ها کاری انجام دهد. با این حال هرگز به طور واضح در این مورد گفت‌وگویی صورت نمی‌گیرد تا زمانی که کار به دعوا و مرافعه بیانجامد.

برای آنکه بتوانید در طول زندگی مشترک خود با همسرتان احساس رضایتمندی بیش‌تری داشته باشید لازم است که زمان‌هایی را به بیان خواسته‌ها و نیازهای خود با یکدیگر اختصاص دهید. این زمان باید مواقعی باشد که هر دو شما وضعیت روحی مناسبی داشته باشید و بتوانید صمیمانه با یکدیگر گفت‌وگو کنید. اگر احساس می‌کنید تلاش‌هایتان در این زمینه موفقیت‌آمیز نیست به یک روانشناس مراجعه کرده تا بتوانید مهارت‌های ارتباطی خود را ارتقا داده و به این ترتیب بدون تنش با یکدیگر گفت‌وگوهای مؤثری داشته باشید. همچنین شما می‌توانید با مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی در این زمینه کمک بگیرید. 

2- برای فردیت و استقلال یکدیگر احترام بگذارید

یکی از عقاید رایج و غلطی که در مورد ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند زندگی مشترک به معنای وابستگی کامل زن و مرد به یکدیگر است. این عقیده باعث می‌شود که هیچ گونه حریم شخصی برای یکدیگر قائل نباشید و دائما مرزهای ارتباطی را درهم بشکنید و یکدیگر را در تنگنا قرار دهید.

برای اینکه بتوانید در این زمینه زندگی متعادلی را داشته باشید و راه‌های جلوگیری از طلاق را به خوبی پیش ببرید، باید بتوانید هر مسئله‌ای که به زندگی مشترکتان مربوط می‌شود را صادقانه با یکدیگر مطرح کنید و در کنار هم برای رفع مشکلات و بهبود اوضاع تلاش کنید. اما در عین حال به یکدیگر به میزان کافی فضا بدهید تا بتوانید در کنار رشد در زندگی مشترک رشد فردی خود را نیز ادامه دهید.

اهمیت ندادن به این موضوع باعث می‌شود که پس از گذشت چندین سال از ازدواج احساس کنید که دائما خود را نادیده گرفته‌اید و نتوانسته‌اید آن زندگی مورد علاقه خود را داشته باشید. در نهایت این مسئله می‌تواند میزان دلبستگی شما را به همسرتان از بین برده و باعث شود مسیر زندگی‌تان به سمت جدایی پیش برود.

3- سرزنش کردن را کنار بگذارید

یکی از راه‌های جلوگیری از طلاق کنار گذاشتن سرزنش یکدیگر می‌باشد. اگر شما و شریک زندگی‌تان با وجود تمام اختلاف‌ها می‌خواهید برای حفظ زندگی خود بجنگید و از طلاق پیشگیری کنید لازم است که هر دو شما بتوانید تغییراتی در رفتارهای خود ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین تغییرات مرتبط با سبک گفت‌وگوی بحث با یکدیگر است.

یکی از سبک‌های گفت‌وگوی نادرست این است که افراد هنگام شروع صحبت با نیش و کنایه شروع می‌کنند و انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه می‌روند. این افراد دائما دیگری را سرزنش کرده و تلاش می‌کنند به جای حل مشکلات به دنبال مقصر بگردند. این کار باعث می‌شود که فرد احساس کند که در مبارزه پنهانی با شما قرار گرفته و در نتیجه باید به هر طریقی به مخالفت با شما دست بزند. توجه داشته باشید اگر مکالمات از ابتدا به شیوه درستی شروع شوند و عاری از سرزنش و متمرکز بر مشکل باشند در نهایت از تشدید اختلافات جلوگیری شده و کمتر شرایط بحرانی در زندگی‌تان به وجود می‌آید.

4- به موقع به مشکلات رسیدگی کنید

طلاق همیشه ناشی از بحران‌های شدید نیست. گاهی اوقات حل نشدن به موقع مشکلات کوچک می‌تواند به مرور هیجانات منفی بسیاری را در شما ایجاد کند و در نهایت منجر به قطع تعلق عاطفی نسبت به همسرتان بشود. به همین خاطر بسیار اهمیت دارد که بتوانید هر مشکلی را در زمان مربوط به خودش حل و فصل کنید و احساساتتان را با یکدیگر در میان بگذارید.

5- از خدمات حرفه‌ای استفاده کنید

خوشبختانه امروزه شما برای حل مشکلات خود و همسرتان تنها نیستید و با کمک گرفتن از خدمات حرفه‌ای روانشناسی می‌توانید از بروز مشکلات جدی پیشگیری کنید. روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی و خانواده با آموزش مهارت‌هایی نظیر حل مسئله، مهارت ارتباط مؤثر، تنظیم هیجان و… میزان تعاملات مثبت شما را افزایش داده و کمک می‌کنند تا بتوانید نهایت تلاشتان را برای حفظ زندگی مشترکتان انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

سؤالات متداول در رابطه با جلوگیری از طلاق

– آیا ماندن در زندگی مشترک به نفع کودکان است؟

بسیاری از افراد علت ماندن در زندگی مشترک را وجود فرزندان اعلام می‌کند اما جالب است بدانید فرزندان طلاق که در محیط‌های سالم زندگی می‌کنند ازنظر روانی وضعیت بسیار بهتری نسبت کودکانی دارند که در محیط پرتنش با والدین خود زندگی کرده و دائما در حال مشاهده دعوا و درگیری والدین هستند.

در نتیجه اگر به خاطر فرزندانتان تصمیم به ماندن در زندگی مشترک گرفته‌اید باید بدانید که جدا نشدن به تنهایی نمی‌تواند تأثیری بر وضعیت روانی کودکتان داشته باشد و اگر می‌خواهید به این زندگی ادامه دهید باید برای رفع مشکلات آن تلاش کنید و اوضاع را بهبود ببخشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: جلوگیری از طلاق

  • ۹۸/۱۲/۰۵
  • مهلا هراتی

جلوگیری از طلاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی