کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

۳۱ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

خماری و حالات آن در اصطلاح تخصصی تحت عنوان علائم ترک شناخته می‌شود چراکه این حالات شامل نشانه‌های ناخوشایندی است که در پی عدم مصرف مواد به وجود می‌آیند و به ما نشان می‌دهند که اعتیاد رخ داده و بدن به ماده مخدر وابسته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر گروه از مواد اعتیادآور می‌توانند حالات خماری مخصوص خود را داشته باشند. برای مثال در مواد افیونی بیشتر علائم جسمانی و در مواد محرک بیشتر علائم ناخوشایند روانی بروز پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که خماری شرایط سختی برای فرد به وجود می‌آورد و عاملی برای بالا بردن دوز اعتیاد محسوب می‌شود. در ادامه به طور جامع‌تری به توضیح علائم ترک پرداخته‌ایم پس برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

منبع: خماری و حالات آن

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

تربیت نوجوان

تربیت نوجوان نسبت به کودک همواره چالش‌ها و دغدغه‌های بیشتری برای والدین به همراه دارد چراکه نوجوانان تمایل به استقلال بیشتری دارند و از همین رو همانند کودکان از پدر و مادر خود اطاعت نمی‌کنند. آن‌ها در مسیر هویت یابی که چالش اصلی این برهه از زندگی آن‌ها را تشکیل می‌دهد، به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با گروه دوستان هستند و به این ترتیب تأثیرپذیری کمتری از والدین دارند. در این شرایط بسیاری از والدین با فرزند خود دچار تنش و درگیری شده و نمی‌دانند که در مسیر زندگی چگونه باید به او کمک کنند. ما در ادامه با در نظر گرفتن نظرات روانشناسان کودک و نوجوان تلاش کرده‌ایم تا به توصیه‌هایی در این زمینه اشاره نماییم.

منبع: تربیت نوجوان

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

اعتیاد رفتاری

اعتیاد رفتاری چیست و چگونه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟ امروزه متخصصان بر این باورند که اعتیاد تنها به مواد مخدر اختصاص ندارد و برخی رفتارها نیز می‌توانند حالت اعتیادی پیدا کنند. از جمله اعتیادهای رفتاری که امروزه رسماً توسط انجمن روانپزشکی آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است قماربازی بیمارگون می‌باشد. همچنین مواردی نظیر اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای، اعتیاد به سکس و اعتیاد به اینترنت به عنوان اختلالات جدید مطرح شده‌اند که باید تحقیق و بررسی‌های بیشتری درباره آنان صورت گیرد. با این حال توجه داشته باشید که این نوع اعتیاد نیز باید مورد درمان قرار گیرد چراکه می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای فرد به همراه داشته باشد. ما در ادامه در مورد اعتیاد رفتاری و انواع آن اطلاعات بیشتری را ارائه کرده‌ایم پس تا انتها با ما همراه باشید.

منبع: اعتباد رفتاری

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

اختلال چند شخصیتی از جمله اختلالات تجزیه‌ای است که مشخصه آن وجود دو یا چند هویت یا حالات شخصیتی است که به طور مکرر کنترل رفتار شخص را به دست می‌گیرند و همراه با ناتوانی در به یادآوردی اطلاعات مهم شخصی رخ می‌دهد. این اختلال که نام‌های متعددی از جمله اختلال شخصیت چندگانه و اختلال هویت تجزیه‌ای دارد، عجیب‌ترین و شدیدترین نوع آسیب روانی است. احتمال ابتلای زنان نسبت به مردان بیشتر است و معمولا صفات شخصیتی اختلال وسواسی جبری هم در آن دیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب در مورد این اختلال این است که هویت‌های مختلف در یک فرد از جهات زیادی باهم فرق می‌کنند؛ مثلا زنی گزارش می‌دهد در یک ماه چندبار عادت ماهیانه را تجربه می‌کند چون هر شخصیت دوره خاص خودش را دارد. با آگاهی کامل از اختلال چند شخصیتی می‌توانید گامی موثر در جهت درمان آن بردارید. 

منبع: اختلال چند شخصیتی

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

روابط ناسالم

روابط ناسالم چه ویژگی‌هایی دارند و چگونه می‌توان آن‌ها را از روابط رشد دهنده تشخیص داد؟ افراد هنگامی که در رابطه عاطفی قرار می‌گیرند تا حد بسیاری تحت تأثیر احساسات خود هستند و همین مسئله باعث می‌شود که در بسیاری از موارد نتوانند به درستی کیفیت رابطه خود را ارزیابی کنند. در این شرایط کمک گرفتن از یک روانشناس متخصص در حیطه زوج و خانواده می‌تواند به شما کمک کند تا نشانه‌های وجود آسیب در ارتباطتان را راحت‌تر شناسایی کنید و در نتیجه با دید روشن‌تری در مورد ادامه دادن یا اتمام آن تصمیم بگیرید. روابط ناسالم و اشتباه نشانه‌هایی مانند عدم اعتماد، وجود ارزش‌های متفاوت و ناتوانی در بروز خویشتن را به همراه دارد که در ادامه به بررسی این نشانه‌ها و علائم بیشتر خواهیم پرداخت.

منبع: روابط ناسالم

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

سندروم داون یکی از اختلالات کروموزومی است که موجب مشکلاتی در رشد جسمانی و عقلانی فرد می‌شود. این سندروم به دلیل یک جهش ژنتیکی در کروموزوم 21 ایجاد شده و علائم و نشانه‌های متفاوتی دارد اما شایع‌ترین آن‌ها مربوط به ویژگی‌های ظاهری است. با افزایش سن مادر احتمال ابتلا به این اختلال برای جنین افزایش پیدا می‌کند اما با استفاده از برخی روش‌ها قابل تشخیص است. میزان عقب ماندگی این افراد خفیف تا متوسط بوده و بین بهره هوشی 40 تا 55 قرار دارد. همچنین در سندروم داون عملکرد زبانی یکی از نقاط ضعف و مهارت‌های بینایی فضایی و معاشرت اجتماعی از نقاط نسبتا قوی محسوب می‌شود. والدین می‌توانند با شناخت علل این اختلال، از بروز آن پیشگیری کرده و با تشخیص به موقع در جهت درمان آن گام بردارند.

منبع: سندروم داون چیست

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

پیدا کردن راهکارهایی برای افزایش میل جنسی زنان دغدغه بسیاری از زوجین است چراکه میل جنسی در بانوان تحت تأثیر موقعیت‌ها و عوامل گوناگون جسمانی نظیر قاعدگی، بارداری، زایمان و عوامل روانی مانند افسردگی و استرس اغلب کاهش می‌یابد و زنان برای بازگشت به حالت عادی به درک و تلاش‌های متقابل همسرشان نیاز دارند. در واقع توجه بیشتر به بهداشت روانی و فردی تا حد بسیاری به افزایش میل جنسی زنان کمک می‌کند. به طور مثال بهبود وضعیت خلقی، ریتم خواب، ورزش کردن و افزایش کیفیت رابطه تاثیر بسیاری بر شور و شوق زنان برای برقراری رابطه جنسی دارد. گاهی اوقات مصرف برخی داروها باعث کاهش میل جنسی در زنان می‌شود که توجه به این امر نیز ضروری است. آگاهی از روش‌های افزایش میل جنسی زنان به زوجین کمک می‌کند تا رابطه خود را بهبود بخشند.

منبع: افزایش میل جنسی زنان 

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

بستن لوله رحم یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری است با این تفاوت که این روش قطعی و همیشگی بوده و پس از آن زن هرگز نمی‌تواند بارداری را تجربه کند. بستن لوله رحم باعث می‌شود که تخمک آزاد شده از تخمدان نتواند به سمت لوله‌های فالوپ حرکت کند. در مقابل اسپرم نیز نمی‌تواند از این لوله‌ها گذر کرده و به تخمک برسد. در واقع با بسته شدن این مسیر فرصتی برای لقاح باقی نمی‌ماند و در نتیجه امکانی برای بارداری وجود ندارد. اگر به دنبال استفاده از این روش هستید بهتر است با روش انجام آن، خطرات احتمالی و مراقبت‌های بعد از عمل آشنایی کاملی داشته باشید که ما در ادامه به بررسی بیشتری خواهیم پرداخت و می‌تواند برای شما سودمند باشد.

منبع: بستن لوله رحم در زنان

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

افراد زیادی از روانشناسان در مورد کتاب مناسب برای ازدواج سؤال می‌پرسند. خوشبختانه کتاب‌های بسیاری در این زمینه تألیف و ترجمه شده‌اند که هم در زمینه مشاوره پیش از ازدواج و هم جهت ارتقای کیفیت زندگی زناشویی به مخاطبین کمک می‌کنند. استفاده از این کتاب‌ها در کنار مراجعه به یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی می‌تواند تصمیم‌گیری برای شروع زندگی مشترک را تسهیل کرده و بعد از ازدواج نیز به بهبود ارتباطات میان شما و همسرتان یاری برساند. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا به معرفی چند مورد از این کتاب‌ها بپردازیم.

منبع:کتاب مناسب برای ازدواج 

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی
  • ۰
  • ۰

مادران در هنگام بارداری دوقلو سختی‌های زیادی را در دوران حاملگی تجربه می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان نیز باید به فکر مراقبت از نوزادان دوقلو خود باشند. مراقبت از نوزادان به طور کلی امری دشوار است و در صورتی که نوزادان دو یا چند قلو باشند به مراتب سختی‌ها بیشتر خواهد شد؛ در وضعیتی که مادر در حال بهبودی بعد از زایمان است باید مطمئن شود که نوزادان به موقع شیر خورده و استراحت می‌کنند. در این شرایط مادر باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا سختی‌های پیش رو را کاهش دهد. همچنین کمک گرفتن از دیگران، تنظیم خواب همزمان نوزادان و کمک گرفتن از روانشناس برای آرامش بیشتر مادر از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: مراقبت از نوزادان دوقلو

شماره مرکز مشاوره

  • مهلا هراتی