کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج یکی از مفاهیمی است که پرداختن به آن پیش از ازدواج می‌تواند کیفیت و سلامت زندگی افراد را ارتقا دهد. در واقع ازدواج یکی از مراحل مهمی است که در زندگی بیشتر افراد وجود دارد؛ پس باید با نهایت دقت صورت گیرد تا با شکست مواجه نشود. با بهره گیری از روانشناسی ازدواج و مفاهیم آن می‌توانید دست به بهترین انتخاب بزنید و در تمامی مراحل زندگی خود از آن استفاده کنید. همچنین در روانشناسی ازدواج به جنبه‌های مادی، فرهنگی، شخصیتی، روانی و خانوادگی نیز توجه می‌گردد. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

منبع: روانشناسی ازدواج

شماره مرکز مشاوره

ازدواج

ازدواج یکی از مسائل مهمی است که در یک مقطع از زندگی فرد اتفاق می‌افتد و ممکن است تا آخر عمر به آن ادامه دهد یا به هر دلیلی به آن پایان ببخشید. در صورتی که در زمان و شرایط درستی اتفاق بیفتد می‌تواند سلامت جسمی و روحی فرد را تامین و نیازهای او را در جنبه‌های مختلف برطرف کند. در این حالت فرد وارد یک جامعه بزرگتر می‌شود که می‌تواند او را از آسیب‌های فردی و اجتماعی دور کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج کلیک کنید.

 

اهمیت روانشناسی قبل از ازدواج

ازدواج ممکن است در میان دو فردی صورت بگیرد که یک یا هردوی آن‌ها به بلوغ شخصیتی و فکری نرسیده‌اند و یا این که نمی‌دانند چگونه باید با هم برخورد کنند. ممکن است اشتباهاتی که در گذشته و خانواده‌شان وجود داشته است را تکرار کنند و زندگی جدیدشان با شکست مواجه شود. پس مهم است قبل از این که با یک‌دیگر به زیر یک سقف بروید با یک مشاور صحبت کنید تا نقاط مثبت و منفی بررسی گردد. در این نوع مشاوره روانشناس می‌تواند به شما کمک کند که برای شروع زندگی و برخورد با شخص مقابل و خانواده او بهتر است که چه کارهایی را انجام دهید تا زندگی بهتری را شروع کنید. یادتان باشد که نباید زمانی برای این مشاوره اقدام کنید که دیر شده باشد.

در روانشناسی ازدواج تاکید می‌گردد که برای ازدواج باید شخصی را انتخاب کنید که به رشد شخصیتی و عقلی رسیده باشد تا بتواند نیازهای شما را برطرف کند و سلامت زندگی مشترک را حفظ کند. اگر این انتخاب در افراد به درستی صورت بگیرد به ارتقای فکری و عقلی خودشان هم کمک می‌کند. از نظر روانشناسان اگر ازدواج به درستی صورت نگیرد افراد نمی‌توانند احساساتشان را به خوبی در میان بگذارند و این امر باعث می‌شود که رابطه صمیمی در میان زوجین به وجود نیاید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه شناخت قبل از ازدواج کلیک کنید.

 

مباحث روانشناسی ازدواج

1. تصمیم‌گیری برای ازدواج از مباحث روانشناسی ازدواج

اولین مبحثی که در روانشناسی ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد انتخاب مناسب برای ازدواج است. بعضی از افراد می‌توانند با یک‌دیگر ارتباط درست و پایدار برقرار کنند در صورتی که برخی دیگر ممکن است در این امر با شکست مواجه شوند. پس اولین قدم در روانشناسی ازدواج راهنمایی برای تصمیم‌گیری ازدواج است.

2. حین و بعد از ازدواج

بعد از این که مشاوره به منظور تصمیم‌گیری در ازدواج صورت گرفت به این معنی نیست که زندگی مشترک موفقیت‌آمیزی در انتظار افراد است پس باید بعد از تصمیم گیری، جلسات مشاوره‌ تشکیل شود که نوع رفتار و برخورد را در حین و بعد از ازدواج به زوجین یاد بدهند.

برای شروع زندگی مشترک هر شخص باید مراحلی را پشت سر بگذارد و هرکدام از این مراحل نیازمند زمانی هستند تا در آن زمان شخص بتواند به بهترین نحو مراحل را پشت سر بگذارد. عجله یا طولانی شدن هریک از مراحل می‌تواند مرحله بعدی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که به سلامت نتوانند از آن مرحله بگذرد. در هر دوره شخص باید با مشاور ازدواج ارتباط برقرار کند تا بتواند طبق برنامه آن را پشت سر بگذارد.

 

معیارهای اساسی ازدواج در روانشناسی ازدواج

1. تعهد به رشد شخصی

یکی از معیارهای اصلی انتخاب شریک برای زندگی مشترک تعهد فرد به رشد شخصی است به طوری که در جهت آن قدم‌هایی را بر‌می‌دارد. باید توجه داشته باشید که بسیاری از افراد مهارت خاصی در صحبت‌ کردن راجب رشد شخصی دارند اما هیچ کاری برای آن انجام نمی‌دهند. زمانی که برای رشد شخصی‌تان هدفی را در زندگی تعیین می‌کنید اگر برای انجام آن قدم بردارید همسرتان می‌تواند به شما اطمینان پیدا کند. روانشناسی ازدواج بیان می‌کند که این معیار باید در هر دو شخص وجود داشته باشد تا افراد مناسبی برای ازدواج باشند.

2. روانشناسی ازدواج | بیان احساسات

اگر شخصی که شما قصد ازدواج با او را دارید به خوبی نتواند احساساتش را بیان کند و در آن مشکل بسیار زیادی دارد بدانید که توانایی صمیمی شدن با شما را ندارد و نمی‌تواند ارتباط درستی با شما برقرار کند.

3. صداقت

صداقت داشتن و قابل اعتماد بودن اصلی‌ترین معیاری است که می‌تواند موجب یک رابطه سالم و مطلوب شود. در روانشناسی ازدواج به این نکته تاکید می‌شود که زمانی با یک شخص صادق ازدواج کنید که بتوانید به او اطمینان کنید و در شما حس امنیت و خاطر جمعی ایجاد شود و بتوانید با سلامت روانی بیشتری به زندگی مشترک ادامه دهید. ازدواج با کسی که به او اطمینان ندارید در بلندمدت می‌تواند برای شما و اعتماد به نفستان مخرب باشد. صداقت از نظر روانشناسان ازدواج صادق بودن فرد با خودش، دیگران و شما است.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

4. روانشناسی ازدواج | پختگی و مسئولیت‌پذیری

اگر شخصی را برای ازدواج انتخاب کنید که پختگی و مسئولیت‌پذیری لازم را ندارد شما احساس می‌کنید که یک بچه را به فرزند خواندگی پذیرفته‌اید که توانایی انجام هیچ‌کاری را ندارد. این افراد توانایی پذیرفتن مسئولیتی که در زندگی مشترک به آن‌ها محول می‌شود را ندارند و بعد از مدتی زندگی مشترک را با شکست مواجه می‌کنند.

5. اعتماد به نفس

اگر شخصی که می‌خواهید با او ازدواج کنید اعتماد به نفس کافی را داشته باشد به شما این اطمینان را می‌دهد که زندگی با کیفیت بالایی در انتظارتان است. او می‌تواند با اعتماد به نفس بالا باعث ارتقای کیفیت زندگی شما بشود و در شما احساس آرامش ایجاد کند.

6. نگرش مثبت

شما باید مطمئن باشید که شخص مقابل نگرش مثبتی به زندگی داشته باشد به دلیل این که اینگونه افراد همیشه به دنبال راه حل هستند و می‌توانند موانع را از سر راه خودشان به راحتی بردارند. اگر شخصی منفی‌نگر را برای زندگی مشترک انتخاب کنید مطمئن باشید که اجازه می‌دهد ترس‌ها و نگرانی‌ها زندگی او را اداره کنند و نسبت به همه چیز بدبین و بی‌اعتماد هستند.

 

عوامل موثر در ازدواج موفق از نظر روانشناسی ازدواج

عواملی که می‌تواند در موفقیت ازدواج موثر باشد شامل مهر و محبت، تحسین‌ کردن، کمک در کارها، رفع مشکل‌ها در کنار یکدیگر و داشتن دید مشترک نسبت به زندگی است. اگر در انتخاب خود این موردها را مشاهده کرده‌اید مطمئن باشید که می‌توانید با رعایت بسیاری از ملاک‌ها زندگی موفقی را در کنار همسرتان داشته باشید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج کلیک کنید.

 

سوالات متداول

در مشاوره قبل از ازدواج چه چیزایی رو بررسی می‌کنند؟ معیار این که دو نفر به درد هم می‌خورند یا نه چگونه است؟

در مشاوره ازدواج عموما هر دو فرد مورد بررسی قرار می‌گیرند که در ابتدا روانشناس بررسی می‌کند که هر دو شخص به بلوغی برای ازدواج رسیده‌اند یا نه و در مرحله بعدی به این مورد توجه می‌کند که آیا هر دو در کنار هم می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند. اگر تفاوت‌ها بسیار زیاد و غیرقابل برطرف کردن باشد روانشناسان پیشنهاد می‌دهند که این ازدواج اتفاق نیفتد. برای دریافت مشاوره در زمینه روانشناسی ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی تماس بگیرید. 

منبع: روانشناسی ازدواج

  • ۹۹/۰۲/۲۵
  • مهلا هراتی

روانشناسی ازدواج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی