کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

خصوصیات بچه های طلاق چیست؟ طلاق اغلب رویداد استرس‌زایی برای کودکان محسوب می‌شود چرا که آن‌ها نمی‌توانند علت گسست ارتباط میان والدین خود را درک کنند و با سؤال‌های ذهنی زیادی روبه‌رومی‌شوند. اگر والدین نتوانند در این فرایند به درستی با فرزند خود ارتباط برقرار کنند، فرزندشان با آسیب‌های بیشتری روبه‌رو شده و ممکن است این آسیب‌ها را تا بزرگسالی در خود نگه دارد. آنچه ضرورت دارد شناخت خصوصیات بچه های طلاق است چرا که به شما کمک می‌کند که پس از جدایی درک بیشتری از فرزندتان داشته باشید و بتوانید فضای مناسب‌تری را برای او فراهم کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خصوصیات بچه های طلاق می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: خصوصیات بچه های طلاق

خصوصیات بچه های طلاق

اگر والدین نتوانند برخورد مناسبی با کودکان خود در هنگام طلاق داشته باشند و اهمیت چندانی به نگرانی‌های فرزندشان نشان ندهند احتمال آسیب‌های روانی و اجتماعی در آن‌ها افزایش خواهد یافت و برخی خصوصیات ناسازگارانه در آن‌ها دیده خواهد شد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری و عاطفی بچه‌های طلاق اشاره کرده‌ایم.

1. لجاجت و پرخاشگری از خصوصیات بچه های طلاق

کودکان از نظر هیجانی هنوز به رشد کافی دست نیافته‌اند. به همین خاطر آن‌ها هنوز احساسات خود را نمی‌شناسند و نمی‌توانند در مورد آن‌ها با دیگران صحبت کنند. به همین خاطر ممکن است که نگرانی‌ها و اضطراب‌های خود را در قالب رفتارهای ناسازگارانه نشان دهند. همچنین ممکن است ببینید که پس از طلاق فرزندتان پرخاشگر شده یا دائماً با شما لج بازی می‌کند.

این رفتارها بیش از اینکه ناشی از مخالفت فرزندتان با شما باشد ریشه در نگرانی‌های او دارد. ینابراین تلاش کنید فضای امن‌تری برای او ایجاد کرده و توضیحاتی را در مورد شرایط جدید ارائه دهید. اگر احساس می‌کنید که رفتارهای ناسازگارانه فرزندتان از کنترل خارج شده مراجعه به روانشناس کودک و دریافت مشاوره در زمینه طلاق می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

2. افسردگی 

طلاق والدین احتمال دچار شدن به اختلال افسردگی را در دوران کودکی افزایش می‌دهد چرا که کودکان به دلیل ناتوانی در تجزیه و تحلیل وقایع اغلب خود را مقصر جدایی پدر و مادر می‌دانند. این امر باعث می‌شود که احساس گناه شدیدی را تجربه کنند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار داشته باشند. اگر این مشکل در کودکی مورد درمان قرار نگیرد ممکن است سالیان سال همراه فرد باقی مانده و در بزرگسالی نیز منجر به تجربه افسردگی اساسی شود.

3. مشکلات بیشتر در مدرسه از خصوصیات بچه های طلاق

همان طور که پیش‌تر گفته شد کودکان طلاق اغلب مشکلات درون روانی خود را با ناسازگاری رفتاری نشان می‌دهند. این امر در مدرسه برای آن‌ها دردسرساز شده و باعث می‌شود که بیش از سایرین با بچه‌های دیگر درگیر شوند و یا در کلاس درس رفتارهای مخربی را از خود نشان دهند. این مسائل اغلب روی وضعیت تحصیلی آن‌ها نیز تأثیر گذاشته و باعث افت درسی کودک می‌شود. در این شرایط تلاش کنید تا از سرزنش کردن کودک بپرهیزید و به جای آن نگرانی‌هایی را که زیربنای رفتار کودک هستند، دریابید.

4. پرورش سبک‌های دلبستگی ناایمن

اینکه روند طلاق چگونه اتفاق می‌افتد در نوع واکنش فرزندان بسیار تأثیرگذار است. برای مثال کودکانی که قبل از طلاق شاهد دعوای دائمی والدین خود بوده‌اند و یا بچه‌هایی که با طلاق ناگهانی و غیاب غیر منتظره یکی از والدین خود روبه‌رو می‌شوند بیش از سایرین آسیب می‌بینند. آن‌ها معمولاً در واکنش به این رویدادها احساس ناامنی روانی می‌کنند و ممکن است دائماً با ترس از دست دادن مواجه شوند. علت تمام این پریشانی‌ها آسیب دیدن سبک دلبستگی کودک است که زیربنای تمام روابط عاطفی بعدی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به همین خاطر ممکن است که این افراد در بزرگسالی و هنگام برقراری روابط عاطفی نیز دائماً با اضطراب و پریشانی‌های زیاد مواجه شوند و نگران از دست دادن فرد مقابل خود باشند. برای پیشگیری از این مشکلات بلندمدت لازم است که در همان سال‌های کودکی و ابتدایی طلاق به وضعیت روانی فرزندتان رسیدگی کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه طلاق کلیک کنید.

5. سردرگمی و تجربه احساسات متعارض از خصوصیات بچه های طلاق

یکی از اشتباهات رایج زوجین وقتی از هم طلاق می‌گیرند این است که نزد کودک خود از همسر سابقشان بدگویی می‌کنند. شاید فرزند شما در ظاهر واکنشی به این موضوع نشان ندهد اما این رفتار آسیب روانی بسیاری را برای او به همراه خواهد آورد چرا که کودک در دعوای پدر و مادر خود نمی‌داند که باید در کدام جبهه بایستد و ممکن است خود را به خاطر علاقه و محبتی که نسبت به هردوی والدین دارد سرزنش کند و در عین حال نتواند از هیچ کدام دست بکشد. این تعارضات می‌تواند اضطراب بسیار زیادی را به کودک تحمیل کند و سلامت روان او را تحت تأثیر قرار دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان دختر و تاثیر طلاق بر فرزندان پسر کلیک کنید.

پرورش فرزندان سالم پس از طلاق

ویژگی‌های ذکر شده لزوماً در همه کودکان و فرزندان طلاق رؤیت نمی‌شوند و در بسیاری از موارد نیز می‌توانند واکنش‌هایی گذرا و موقتی باشند. به شرطی که والدین بتوانند قبل از طلاق در مورد این موضوع با فرزند خود در فضایی صمیمانه صحبت کنند و آمادگی لازم را در او ایجاد کنند. همچنین لازم است که پس از طلاق نیز فضای امنی برای فرزندان فراهم باشد تا آن‌ها بتوانند همچنان ارتباط خود را با هردوی والدین حفظ کنند و در عین حال که با یکی از پدر یا مادر خود زندگی می‌کنند بتوانند زمان‌هایی را نیز با والد دیگر بگذرانند. مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره طلاق می‌تواند در این زمینه کمک بیشتری را برای شما فراهم کند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

سؤالات متداول درباره خصوصیات بچه های طلاق

– آیا طلاق بر دختران بیشتر از پسران تأثیر می‌گذارد؟

خیر. فرزندان چه پسر و چه دختر بنا به شرایط زندگی خود می‌توانند تحت تأثیر آسیب‌های طلاق قرار بگیرند. تفاوتی که در این میان وجود دارد تنها در نوع واکنش دختران و پسران است. دختران اغلب درون‌ریزی بیشتری داشته و بیشتر انزوا، گوشه گیری و افسردگی را گزارش می‌دهند در حالی که پسران معمولاً با رفتارهای ناسازگارانه نظیر پرخاشگری مشکلات خود را بروز می‌دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه خصوصیات بچه های طلاق می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: خصوصیات بچه های طلاق

  • ۹۹/۰۱/۱۸
  • مهلا هراتی

خصوصیات بچه های طلاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی