کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

دوران بارداری با تغییرات زیادی برای مادران همراه است. یکی از این تغییرات به وجود آمدن استرس در دوران بارداری است که توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد چرا که عدم کنترل استرس می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. در واقع احساس استرس در دوران بارداری بسیار شایع است، اما اگر شدت آن زیاد باشد می‌تواند برای مادر مشکلات بزرگی را ایجاد کند. البته جای نگرانی نیست و روش‌های مختلفی برای کاهش استرس در این دوران وجود دارد که لازم است هر مادری از آن‌ آگاهی داشته‌باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در دوران بارداری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: استرس در دوران بارداری

استرس در دوران بارداری

همانطور که اشاره کردیم با اینکه استرس در دوران بارداری امری شایع است، اما این مهم می‌تواند روی جنین تأثیرات مخرب و جبران ناپذیری را بگذارد. به دلیل تغییرات پیش آمده در زندگی مادر، آن‌ها باید مهارت‌هایی را یاد بگیرند که استرس‌شان را کنترل کنند. در ادامه ما راه‌حل‌هایی را به شما یاد می‌دهیم که بتوانید با شرایط جدیدی که در آن قرار گرفته‌اید کنار بیایید و استرس را از خود دور کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه دوران بارداری کلیک کنید.

عوامل مهمی که باعث استرس در دوران بارداری می‌شود

– ناراحتی‌‌های دوران بارداری مانند تهوع، یبوست، خستگی یا کمردرد

– استرس مالی مربوط به بزرگ کردن کودک

– تغییر در هورمون‌های بدن

– نگرانی در مورد شرایط و نحوه زایمان و مشکلات احتمالی آن

– انتظارات بالای مادر از خودش

– مسئولیت‌های شغلی و انتظارات کارفرما

عوارض جانبی استرس در دوران بارداری

– زایمان زودرس و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد

– آلرژی شدید نوزاد بعد از تولد و در دوران کودکی

– احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی

– تأثیر منفی در سلامت روان و شناخت ذهنی کودک

– مشکلات رفتاری در دوران نوجوانی

– ابتلای مادر به افسردگی شدید بعد از زایمان

نحوه کاهش استرس در دوران بارداری

1. آگاهی ذهنی

گاهی اوقات مادر آنقدر درگیر مسائل و مشکلات زندگی در دوران بارداری می‌شود که به اطراف خود توجهی نمی‌کند. یک ثانیه متوقف شوید و روی احساسات، احساسات بدن و دنیای اطراف خود تمرکز کنید. آگاهی ذهنی یعنی دانستن مستقیم و لحظه به لحظه آنچه در درون و خارج از خودتان اتفاق می‌افتد. این می‌تواند به شما کمک کند در لحظه کنونی زندگی کنید و نگرانی‌ها را از بین ببرید. وقتی بتوانید به وقایع اطراف خود توجه کنید، راحت‌تر با کودک متولد نشده خود بدون نگرانی، ارتباط برقرار می‌کنید.

2. یوگا در زمان بارداری

یوگا فعالیتی است که بر رفاه روحی و جسمی متمرکز است. یوگا در دوران بارداری یک روش عالی برای فعال شدن، تقویت بدن و تسکین درد از طریق کشش است. همچنین مادر می‌تواند برخی از تکنیک‌های یوگا مثل تنفس عمیق را در هنگام تولد نوزاد به کار بگیرد. این کار نوزاد را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد و درد و استرس را از مادر دور می‌کند.

در هنگام بارداری باید یوگا را به صورت حرفه‌ای زیر نظر مربی انجام دهید. کلاس‌های یوگا معمولاً با یک جلسه مراقبه به پایان می‌رسد. محققان نشان داده‌اند که جلسات هفتگی یوگا می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی در بارداری کمک کند.

3. با خود مهربان باشید

متأسفانه مادران باردار در این دوران خود را فراموش می‌کنند. در واقع به هر چیزی به غیر از خودشان بیشترین اهمیت می‌دهند. همین مورد به ظاهر ساده، موجب استرس و نگرانی شدید در مادران می‌شود. به همین دلیل شما باید خودتان را در اولویت قرار دهید چرا که سلامتی روحی و جسمی شما برابر با سلامتی جنین‌تان است. سعی کنید کارهایی که دوست دارید را انجام دهید. فیلم ببیند و یا به موسیقی‌های مورد علاقه خود گوش دهید. مهمانی بروید و اوقات بسیاری را به خودتان اختصاص دهید تا این دوران را با استرس کمتری بگذرانید.

4. ورزش کنید

ورزش در دوران بارداری بی‌خطر است. پزشکان و پژوهشگران دائماً به مادران باردار گوشزد می‌کنند متناسب با وضعیت خودشان ورزش‌های مخصوصی را انجام دهند. به خصوص اگر احساس بیماری، خستگی یا سنگینی می‌کنید باید بیشتر به ورزش توجه کنید. بهترین ورزش‌ها برای مادران در دوران بارداری شنا و پیاده‌روی است.

5. رژیم غذایی سالم

این مهم به خصوص برای مادران باردار شاغل از اهمیت بیشتری برخوردار است. اینکه شاغل هستید دلیل بر این نیست که وعده‌های غذایی ناسالمی را بخورید. هر چیزی که می‌خورید مستقیماً روی جنین شما تأثیر می‌گذارد. به خصوص غذاهای ناسالم و شکری، روی ذهن و اعصاب شما تأثیر منفی می‌گذارد. بهتر است مادران باردار از شیرینی‌های طبیعی مثل خرما، انجیر، کشمش و یا عسل طبیعی استفاده کنند و دور هر نوع غذای ناسالم، تنقلات مصنوعی و فست فودها خط قرمز بکشند.

6. با یک فرد مورد اعتماد صحبت کنید

این می‌تواند شریک زندگی شما، بهترین دوست، پزشک، درمانگر یا یک زن باردار دیگر باشد. سعی کنید دامنه ارتباطات خود را گسترش دهید و از تنها ماندن خودداری کنید. مراجعه به مشاوران و کمک گرفتن از آن‌ها نیز یکی از بهترین راه حل‌ها برای کاهش استرس در دوران بارداری است. چون مشاوران با دانش و اطلاعات عمیقی که دارند بهترین تکنیک‌ها را برای کاهش استرس به صورت اصولی و علمی به شما ارائه می‌دهند. همچنین مرکز مشاوره روانشناسی نیز با داشتن مشاورانی در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

سخن آخر

دوران بارداری یکی از دوران‌های دلنشین، هیجان انگیز و از طرفی استرس‌زا برای مادران باردار است. خبر خوب این است که روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید استرس خود را به چالش بکشانید تا از شما فاصله بگیرد. کمی وقت اضافی برای مراقبت از خود کنار بگذارید. دانستن گزینه‌هایی برای کاهش استرس و ترکیب آن‌ها در زندگی می‌تواند کمک کند تا این روزها به خوبی طی شود و سلامت شما و کودک‌تان را حفظ کند. از طرف دیگر بهره‌مندی از آموزش‌های مرتبط با تربیت کودک و افزایش آگاهی‌ها در این زمینه تا حد زیادی در کاهش استرس مادران در دوران بارداری و کم شدن مشغولیت ذهنی آن‌ها در رابطه با تربیت فرزند، بسیار مؤثر است. جهت کسب آگاهی‌های بیشتر در مورد تربیت کودک و شرکت در جلسات فرزندپروری می‌توانید از مشاوره کودک کمک بگیرید.

سؤالات متداول

آیا می‌توان برای کاهش استرس دوران بارداری دارو و یا مکمل استفاده کرد؟

بله. اما این کار باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. هرگز خودسرانه هیچ گونه دارو حتی مکمل و یا ویتامین‌ها را نخورید چون سلامت جنین شما را به خطر خواهد انداخت.

چگونه مشکل بیخوابی به دلیل استرس را کاهش دهیم؟

سعی کنید قبل از خواب کمی پیاده‌روی کنید. برخی از میوه‌ها از جمله سیب و خرمالو خاصیت آرام بخش و خواب آور دارند. می‌توانید آن‌ها را قبل از خواب میل کنید. قرار دادن چند عدد سیب قرمز بالای تخت به دلیل عطر خوبی که دارد در خواب عمیق شما مؤثر است. لازم به ذکر است به دلیل مشکلات خواب در دوران بارداری به هیچ عنوان از داروهای خواب آور استفاده نکنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در دوران بارداری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: استرس در دوران بارداری

  • ۹۹/۰۱/۱۵
  • مهلا هراتی

استرس در دوران بارداری

نظرات (۱)

سلام 

 

 10 گیگ فضای رایگان آپلود فایل و آپلود عکس 

 

https://98share.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی