کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

چگونه می‌توان تاثیر طلاق بر فرزندان دختر را کاهش داد؟ همان طور که می‌دانید طلاق  آسیب‌های بسیار زیادی برای فرزندان به همراه دارد. این آسیب‌ها متناسب با سن، جنسیت و سبک برخورد آن‌ها با مشکلات تغییر می‌کند و در همه افراد یکسان نخواهد بود. به‌طور معمول دختران به دلیل روحیه حساسی که دارند آسیب بیشتری می‌بینند و مشکلات را به نحوی متفاوت از پسران از خود نشان می‌دهند. نحوه برخورد والدین پس از طلاق تاثیر بسیار زیادی بر کاهش آسیب‌های ناشی از آن می‌گذارد و به سازگاری فرزندان با شرایط جدید کمک می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی تاثیر طلاق بر فرزندان دختر خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان دختر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

آسیب طلاق بر فرزندان 

فرزندان دختر و پسر هر دو از فرایند طلاق آسیب‌های زیادی می‌بینند و تاثیرات طلاق بر آن‌ها تقریبا یکسان می‌باشد. دختران روحیه حساس‌تری نسبت به پسران دارند، به همین دلیل نسبت به وقایع واکنش‌های جدی‌تری نشان می‌دهند. این گونه آسیب‌ها باعث بروز استرس و اضطراب، ضعیف شدن روحیه و کمبود اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود چراکه اغلب دختران در برابر رویدادها و تنش‌های آسیب‌زا، درون ریزی بیشتری می‌کنند و درنتیجه رفتارهایی نظیر گوشه گیری، انزوا و افسردگی را بیشتر از خود نشان می‌دهند این در حالی است که پسران ناراحتی و تنش‌های خود با رفتارهای ناسازگارانه و خشونت آمیز ابراز می‌کنند.

برای شناخت بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

تاثیر طلاق بر فرزندان دختر 

پس از فرایند طلاق، والدین از یکدیگر جدا می‌شوند و فرزندان ناگزیر به زندگی در کنار یکی از والدین می‌شوند. دلتنگی و مشاهده فروپاشی خانواده، مهم‌ترین علت بروز رفتارهای آسیب‌زا در فرزندان می‌باشد. از شایع‌ترین تاثیرات طلاق بر فرزندان دختر می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

استرس و اضطراب

استرس یکی از مهم‌ترین اختلالاتی است که اکثر فرزندان طلاق را درگیر خود می‌کند. بروز استرس و اضطراب در دختران شایع‌تر است و باعث می‌شود که تمام ابعاد زندگی و رشدی آن‌ها تحت تاثیر قرار گیرد. استرس در دختران می‌تواند زمینه مشکلات بعدی را فراهم بیاورد، از این‌رو لازم است برای درمان و کاهش استرس در فرزندتان اقدام شود. 

افت تحصیلی از جمله تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

تحقیقات نشان داده است که دختران پس از طلاق افت تحصیلی زیادی دارند و بسیاری از آن‌ها می‌گویند که دیگر انگیزه‌ای برای درس خواندن و نمرات عالی ندارند. همچنین استرس ناشی از طلاق باعث کاهش تمرکز آن‌ها و مشکل در درس خواندن می‌شود. افت تحصیلی دختران می‌تواند با حمایت و توجه حتی یکی از والدین نیز بهبود یابد به طوری که عملکرد و نمرات عالی در مدرسه داشته باشند.

احساس کمبود محبت از تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

والدین پس از طلاق دچار مشکلات زیادی می‌شوند و نمی‌توانند همچون گذشته به فرزندان خود رسیدگی کنند و با آن‌ها وقت بگذرانند. از این‌رو روابط عاطفی بین آن‌ها کاهش می‌یابد و فرزندان احساس کمبود محبت زیادی می‌کنند. معمولا دختران سعی می‌کنند که کمبود محبت خود را در خارج از خانه و با افراد غریبه جبران کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره طلاق کلیک کنید.

افسردگی

دخترانی که فرزند طلاق هستند به دلیل کمبود اعتماد به نفس، احساس خجالت می‌کنند و نمی‌توانند روابط اجتماعی خوبی با دیگران داشته باشند. به همین دلیل به تدریج از اجتماع فاصله می‌گیرند و دچار انزوا می‌شوند. انزوا و گوشه نشینی باعث می‌شود که خاطرات و افکار منفی به فرد هجوم بیاورد. او فکر می‌کند که دیگر هیچ چیز مثل گذشته نخواهد شد و دچار افسردگی می‌شود. درمان افسردگی دختران بسیار مهم است چرا که می‌تواند پیامدهای جدی برای آنان به دنبال داشته باشد. 

انحرافات جنسی از جمله تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

دخترانی که برای کسب اطلاع از مسائل جنسی به والدین خود دسترسی ندارند، این اطلاعات را از طریق افراد غریبه و ناشایست کسب می‌کنند. این اطلاعات که معمولا از طریق دوستان و افراد دیگر به دست می‌آید معمولا اشتباه است و باعث می‌شود که او دیدگاه بد و منفی به مسائل جنسی پیدا کند. دوره بلوغ حساس‌ترین سن برای دختران می‌باشد و در صورتی که اطلاعات اشتباه داشته باشند، برای تخلیه احساسات خود دست به انجام کارهای خطرناکی می‌زنند.  

مشکلات اخلاقی و رفتاری

دختران رفتار والدین خود را مشاهده می‌کنند و از آن‌ها الگو می‌پذیرند. معمولا والدین در دوره طلاق رفتار پرخاشگرانه زیادی دارند. این تنش‌ها و نوع برخورد و رفتارهای آنان بر فرزندان نیز تاثیر گذار می‌باشد. برخی از دختران نیز در جامعه پرخاشگری می‌کنند و نسبت به افراد دیگر بی‌اعتماد می‌شوند. مشکلات رفتاری باعث تغییر نگرش دیگران نسبت به آن‌ها شده و به عنوان افراد آسیب دیده در جامعه معرفی می‌شوند.

تمایل به رابطه با افراد غریبه

دختران پس از طلاق والدین، خود را دور از خانواده احساس کرده و فکر می‌کنند که دیگر کسی برای شنیدن حرف‌هایشان مشتاق نیست. آن‌ها برای جبران این خلاء به سمت ارتباط با افراد غریبه متمایل می‌شوند. ارتباط با افراد غریبه مخصوصا در سنین حساس بلوغ باعث بروز مشکلات جدی برای دختران می‌شود چراکه معمولا این افراد نیز با مشکلات خانوادگی و عاطفی زیادی روبه‌رو می‌شوند.

نقش کوچک زنان بزرگ از تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

دختران پس از طلاق والدین احساس می‌کنند که باید هرچه زودتر بزرگ شوند و به والدین خود کمک کنند. بسیاری از مادران پس از طلاق، مشکلات و ناراحتی‌ و نگرانی‌های خود را با فرزندانشان در میان می‌گذارند و آن‌ها را به عنوان سنگ صبور خود می‌بینند. فرزندان نیز برای آنکه بتوانند به والدین خود کمک کنند، درگیر ناراحتی‌ها و مشکلات آن‌ها می‌شوند، در واقع زودتر از سنشان بزرگ خواهند شد. در حالی که این وظیفه والدین است که سنگ صبور فرزندان خود باشند و در حل مشکلات به آن‌ها کمک کنند.

کاهش تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

همان‌طور که گفته شد طلاق تاثیرات منفی زیادی بر فرزندان دارد. اما می‌توان با برقراری یک رابطه خوب و سازنده میان فرزند دختر با یکی از والدین و مخصوصا مادر، این تاثیرات منفی را تا حد زیادی کاهش داد. البته ناگفته نباشد رابطه پدر و دختر نیز در کاهش مشکلات، بسیار تاثیرگذارخواهد بود. پس توصیه می‌شود که والدین تا حد امکان رابطه خوبی با فرزندان خود برقرار کنند و از بدگویی یکدیگر در مقابل فرزندان خودداری کنند. همچنین کمک گرفتن از روانشناس نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی به برقراری رابطه با فرزندان پس از طلاق داشته باشد. همچنین مشاوره از مرکز مشاوره روانشناسی نیز می‌تواند به شما در حل این مسئله کمک بسزایی داشته باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر طلاق بر فرزندان دختر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

  • ۹۹/۰۱/۰۳
  • مهلا هراتی

تاثیر طلاق بر فرزندان دختر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی