کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

بهترین سن بچه ها برای طلاق والدین چه زمانی است؟ فرزندان در هر سنی که باشند طبیعتاً نسبت به جدایی والدین خود واکنش نشان می‌دهند و بنا به شرایط، متحمل آسیب‌هایی می‌شوند. اما با این حال کودکان در برخی سنین مانند سنین ابتدایی کودکی و نوجوانی حساسیت بیشتری دارند و کمتر می‌توانند رویدادهای منفی پیرامون خود را هضم کنند. والدینی که دارای فرزند هستند هنگام طلاق باید توجه ویژه‌ای به کودکان خود داشته باشند تا آن‌ها دچار کمترین آسیب و فشارهای روانی شوند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به بررسی بهترین و بدترین سن طلاق برای کودکان بپردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن بچه ها برای طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: بهترین سن بچه ها برای طلاق

بهترین و بدترین سن طلاق برای بچه ها چه زمانی است؟

افراد در هر سنی که باشند می‌توانند از طلاق والدین خود آسیب ببینند. حتی بسیاری از افرادی که در بزرگسالی با طلاق پدر و مادر خود مواجه شده‌اند بحران‌های مختلف روحی و روانی را گزارش می‌دهند. اما اوضاع تا حدی در مورد کودکان متفاوت است چرا که آن‌ها از نظر هیجانی به رشد کافی دست نیافته‌اند و ظرفیت روانی کافی برای هضم رویدادهای ناخوشایند را ندارند.

کودکان اغلب نمی‌توانند احساسات خود را به درستی با دیگران در میان بگذارند و همین مسئله باعث می‌شود که فشار روانی دوچندانی را تجربه کنند. به همین خاطر یک قاعده کلی وجود دارد که هرچقدر کودک در سنین پایین‌تری باشد پس از طلاق به مراقبت بیشتری نیاز دارد و در غیر این صورت در معرض آسیب‌های بیشتری در دراز مدت قرار دارد.

علاوه بر این افراد در سنین نوجوانی نیز مجدداً آسیب‌پذیری‌شان افزایش می‌یابد و اگر طلاق در این سنین صورت بگیرد و والدین توجه کافی به فرزند خود نداشته باشند میزان آسیب‌ها بیشتر خواهد شد چرا که نوجوانان در مرحله گذار از کودکی به بزرگسالی هستند و در این برهه از زندگی خود تغییرات جسمی و خصوصاً روانی بسیاری را تجربه می‌کنند. آن‌ها در این سنین در پی کسب هویت خود هستند و جدایی والدین می‌تواند آشفتگی و سردرگمی آن‌ها برای یافتن هویت دلخواهشان را تشدید کند. ما در ادامه به بررسی تأثیرات طلاق در هر دوره سنی پرداخته‌ایم.

بهترین سن بچه ها برای طلاق | کودکان زیر 2 سال

جالب است بدانید که حتی نوزادان قادر به درک محیط پیرامون خود هستند و می‌توانند تنش‌های بین والدین را حس کنند. با این حال آن‌ها هنوز قدرت استدلال را ندارند و نمی‌توانند علت این تنش‌ها را دریابند. اگر دوران طلاق شما مصادف با نوزادی فرزندتان باشد و شما در این حین تنش‌های بسیاری تجربه کنید احتمالاً با واکنش‌هایی در کودک خود مواجه خواهید شد که از جمله این‌ها می‌توان به بی‌قراری بیش از حد نوزاد، تحریک‌پذیری، چسبندگی زیاد و ناآرامی او اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مشکلات عاطفی می‌تواند در سطح جسمانی نیز دشواری‌هایی را به وجود آورد و برای مثال منجر به برخی تأخیرهای رشدی در کودک شود.

کودکان 2 تا 3 سال

کودکان بین 2 تا 3 سال در برابر تنش‌های بین والدین بسیار حساس هستند چرا که اصلی‌ترین پیوند عاطفی آن‌ها به پدر و مادر گره خورده است و هرگونه اختلاف بین آن‌ها احساس ناامنی بسیاری را برای آن‌ها به بار می‌آورد. کودکان در این سنین بسیار خود محور هستند. به این معنی که خودشان را علت و محور اصلی همه موضوعات می‌بینند.

به همین خاطر ممکن است که خود را مسئول جدایی والدین بدانند و از همین رو احساس گناه بسیار آزاردهنده‌ای را تجربه کنند. ناتوانی در پردازش هیجانات منفی باعث می‌شود که آن‌ها مشکلات خود را در قالب رفتارهای مخربی نظیر توجه طلبی منفی، مکیدن انگشت، گریه و زاری، کابوس‌های شبانه و ترس از تنهایی نشان دهند.

بهترین سن بچه ها برای طلاق | کودکان 3 تا 6 سال

کودکان پیش دبستانی معنی کلی طلاق را درک نمی‌کنند و به همین خاطر جدایی والدین را نمی‌پذیرند. آن‌ها در این شرایط اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند چرا که حس می‌کنند کنترلی بر اوضاع ندارند و ممکن است همه چیزهایی را که دوست دارند از دست بدهند. کودکان در سنین پیش دبستانی نیز خود را مسئول جدایی والدین می‌دانند. به همین خاطر دست خوش احساسات آزاردهنده گوناگونی می‌شوند و ممکن است مشکلات مختلفی نظیر کابوس‌های شبانه، ترس از تنهایی، اضطراب جدایی و … را تجربه کنند.

کودکان 6 تا 11 سال

کودکان در سنین دبستان به خصوص تا 8 سالگی هنوز در درک مفهوم طلاق مشکل دارند. آن‌ها همچنین دائماً می‌ترسند که پدر یا مادر خود را از دست دهند و این طور می‌پندارند که می‌توانند والدین خود را نجات دهند. کودکان دبستانی یکی از والدین را به عنوان مقصر طلاق می‌شناسند و به این ترتیب بین پدر و مادر خود جبهه گیری کرده و تلاش می‌کنند تا طرفدار والد خوب باشند.

این مسئله باعث می‌شود که از دست والدین خود عصبانی شوند و آن‌ها را به خودخواهی متهم کنند. این عصبانیت معمولاً به شکل رفتارهای مخرب خود را نشان می‌دهند. برای مثال پسران اغلب در این شرایط پرخاشگر می‌شوند و لجبازی بیشتری از خود نشان می‌دهند. در مقابل دختران اضطراب بیشتری را بروز می‌دهند و به گوشه‌گیری و افسردگی دچار می‌شوند. همچنین کودکان در هر دو جنس ممکن است به دلیل استرس‌های زیاد مشکلات جسمانی مختلف نظیر دل درد و سر درد را تجربه کنند و بی‌قراری‌هایی را در مدرسه از خود نشان دهند.

طلاق در زمان سن بلوغ و نوجوانی فرزندان

همان طور که گفته شد سنین ابتدایی کودکی در کنار سنین نوجوانی حساس‌ترین زمان‌ها برای طلاق محسوب می‌شوند. افراد در دوران نوجوانی به دنبال کسب هویت هستند و به نوعی برای پیدا کردن خود و ساخت شخصیت دلخواهشان تلاش می‌کنند. در این میان جدایی والدین و تغییراتی که در پی آن به ناچار در زندگی بچه‌ها ایجاد می‌شود نوجوانان را بسیار آشفته کرده و می‌تواند منجر به احساس سردرگمی هویت در آن‌ها شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آسیب های طلاق کلیک کنید.

اگر در این زمان نتوانید برای استقلال فرزندتان ارزش قائل شوید و بحران‌های روحی که او در این زمان تجربه می‌کند را درک کنید، آسیب‌پذیری فرزندتان در برابر معضلات روانی و اجتماعی افزایش خواهد یافت و احتمال درگیر شدن او در فعالیت‌های پرخطری نظیر روابط جنسی محافظت نشده و مصرف سیگار و الکل بالا خواهد رفت. توصیه می‌شود پیش از اقدام برای جدایی از مشاوره طلاق استفاده کنید تا آسیب‌های آن را برای فرزندانتان به حداقل برسانید.

سؤالات متداول درباره بهترین سن بچه ها برای طلاق

– آیا طلاق می‌تواند برای بچه‌ها بهتر از زندگی مشترک باشد؟

بله. لزوماً طلاق باعث آسیب رسیدن به بچه‌ها نمی‌شود. اتفاقاً جالب است بدانید کودکانی که در کنار هردوی والدین خود زندگی می‌کنند اما در عین حال شاهد تنش‌ها و درگیری‌های مختلف آن‌ها هستند بیش از کودکانی که با جدایی پدر و مادر خود روبه‌رو شده‌اند اما در محیط امن زندگی می‌کنند دچار آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند.

– برای اینکه کودکان از طلاق آسیب کمتری ببینند باید چه کار کنیم؟

لازم است که فرزندتان در هر سنی که هست در مورد آسیب‌پذیری‌های مرتبط با سن او آگاهی داشته باشید و تلاش کنید تا استرس‌های او را کاهش دهید. برای مثال در سنین پیش دبستانی باید تلاش کنید تا در مورد طلاق با فرزندتان گفت‌وگو کنید و به او اطمینان خاطر دهید که مقصر جدایی شما نیست. مراجعه به یک روانشناس و مشاور کودک می‌تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل برای برخورد با کودک خود در زمان طلاق آماده شوید.

رای دریافت مشاوره در زمینه بهترین سن بچه ها برای طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: بهترین سن بچه ها برای طلاق

  • ۹۸/۱۲/۱۷
  • مهلا هراتی

بهترین سن بچه ها برای طلاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی