کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

کاهش استرس

یادگیری مهارت‌ها و راه های کاهش استرس از جمله موارد مهم در زندگی است. تمام انسان‌ها بارها در زندگی خود استرس‌هایی را تجربه می‌کنند. ممکن است دچار استرس امتحان شوید و یا در روابطتان مدام درگیر استرس باشید. استرس‌های مداوم و مدیریت نشده شما را با چالش‌های جسمانی و روحی در زندگی روبه‌رو می‌کند به همین خاطر لازم است تا راه‌هایی را برای کاهش استرس خود بلد باشید و سلامت جسمی و روحی خود را تضمین کنید. در ابتدا لازم است تا منشا استرس خود را  بیابید. ممکن است حس کنید میزان استرس شما به قدری زیاد است که توانایی انجام هیچ کدام از راه‌کارها را ندارید. تنها کافی است که به ضرورت آن‌ها پی ببرید و در عمل به آنها استمرار و مداومت داشته‌باشید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا برخی از این راه‌کارها را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله علائم استرس را مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل و درمان استرس می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: کاهش استرس

برای کاهش استرس خود ورزش کنید

می‌توان با اطمینان گفت که ورزش از موثرترین روش‌های کاهش استرس است. جسم و روح انسان مستقیما با یکدیگر ارتباط دارند. ورزش و تحرک فیزیکی استرس ذهنی را از بین می‌برد. فواید ورزش‌کردن در کاهش استرس زمانی بیشتر می‌شود که در طولانی مدت انجام شود و همراه با تمرین روزانه باشد. پس اگر یک هفته ورزش کردید و استرس شما کم نشد، سریع ناامید نشوید و در این کار مداومت داشته باشید.

کارکرد ورزش‌کردن به گونه‌ای است که باعث کاهش هورمون کورتیزول و افزایش اندروفین می‌شود. اندروفین مانند مسکنی طبیعی در بدن عمل می‌کند. افرادی که ورزش می‌کنند خیلی بیشتر از افراد دیگر می‌توانند بر استرس خود غلبه کنند. سعی کنید ورزشی که از آن لذت می‌برید مانند پیاده‌روی، رقصیدن، کوهنوردی و… را به صورت روتین انجام دهید. همچنین انجام ورزش‌های گروهی به میزان زیادی باعث سلامت روح می شوند.

استرس خود را به کاغذ منتقل کنید

از راه‌های موثر در کاهش اضطراب و استرس به‌کارگیری قلم و کاغذ است. فقط کافی است یکبار این کار را انجام دهید. هر چیزی که باعث اضطراب و استرس می‌شود و شما را آزار می‌‌دهد بر روی کاغذ بیاورید. تمام احساسات خود را بنویسید. پس از آن می‌توانید تمام چیزهایی که نسبت به آن‌ها قدردان و راضی هستید به‌یاد آورید و به نوشته‌های خود اضافه کنید. موفقیت‌های خود را هرچند کوچک به یادبیاورید. شکرگذاری و هدایت افکار به سمت جنبه‌های مثبت به میزان زیادی سبب کاهش استرس می‌شود.

دریافت حمایت اجتماعی از راه های کاهش استرس

معاشرت و صحبت‌کردن با اطرافیان و کسانی که دوستشان دارید به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با استرس خود کنار بیایید و از آن عبور کنید. همدلی و دریافت حمایت اجتماعی از طرف دوستان و اطرافیان باعث ترشح هورمون اوکسیتوسین می‌شود. این هورمون به طور‌طبیعی استرس شما را کاهش می‌دهد. طی تحقیقات افرادی که هیچ دوستی برای خود ندارند بیشتر دچار افسردگی و استرس می‌‌شوند.

اولویت‌بندی کارها از جمله راه های کاهش استرس

برای کاهش استرس لازم است تا بیشتر بر امور قابل کنترل بپردازید. بنابراین اولویت‌های خود را کاملا مشخص کنید؛ سعی کنید تا حد امکان کارهای خود را به تعویق نیاندازید. به تعویق انداختن کارها باعث می شود تا رفتارهای واکنشی در شما شکل بگیرند و دائما در حال تلاش بیهوده جهت رسیدن به کارها و اهداف خود باشید.

این موضوع استرس شما را افزایش می‌دهد و تاثیراتی منفی بر سلامت شما باقی می‌گذارد. تهیه لیستی از امور روزمره و کارهای مهم و همچنین طبقه‌بندی آن‌ها به شما کمک می‌کند تا بر هدف خود تمرکز کنید و استرستان را کاهش دهید. آن‌چه که مهم است عمل کردن به لیست است. هر بار که طبق لیست خود عمل کردید پاداشی را برای خود در نظر بگیرید این کار به شرطی شدن مغز کمک می‌کند و باعث می‌شود به برنامه‌ خود پایبند باشید.

یوگا ضد استرس قدرتمند

یوگا ورزشی موثر برای کاهش استرس و مورد استفاده برای تمام سنین است. با استفاده از یوگا می‌توانید ارتباط موثری بین روح و جسم خود برقرار کنید و از این طریق از فشارهای روانی خود بکاهید. یوگا روحیه‌ی شما را تقویت می‌کند و شما را از داروهای ضدافسردگی و ضد استرس بی‌نیاز خواهد کرد. انجام مرتب و روزانه یوگا کورتیزول، فشارخون و تپش قلب را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث آرامش ذهن و کنترل اضطراب مزمن می‌شود. مشاوره کنترل استرس به شما کمک می‌کند روش‌های ذکر شده را به شیوه‌ای مؤثرتر به کار ببرید.

تغذیه در کاهش استرس

راه های کاهش استرس | مکمل‌های غذایی

مکمل‌های غذایی از جمله فرنجمشک، اسید‌های چرب امگا ۳، گیلاس زمستانی در کاهش استرس بسیار موثرند. چای سبز به میزان زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل برخوردار است که خاصیت ضد اضطراب را در آن افزایش می‌دهد و همچنین باعث افزایش سروتونین می‌شود. گیاه سنبل‌الطیب آرامش بخش است و با تغییر گاما آمینوبوتیریک اسید در بدن سبب کاهش استرس می‌شود. همچنین کاوا گیاهی دارویی از دسته‌ی نعناییان است و مصرف آن سبب فعال‌سازی روان و کاهش استرس می‌شود.

کاهش مصرف کافئین

کافئین موجود در موادی همچون قهوه، شکلات، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به میزان زیادی سبب افزایش تپش قلب و استرس می‌شوند. مصرف کافئین در افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارد و افراد ظرفیت‌های متفاوتی در مصرف آن دارند. اگر حس کردید قهوه شما را استرسی و عصبی می‌کند آن را قطع کنید. مصرف کافئین ممکن است برای سلامتی مفید باشد اما این موضوع در مورد تمام افراد صدق نمی‌کند.

جویدن آدامس

روشی بسیار ساده برای کم‌کردن میزان استرس جویدن آدامس است. برای مثال می‌توانید قبل از امتحان برای مدتی آدامس بجوید این کار باعث می‌شود امواج مغزی فرد مضطرب شبیه به امواج مغزی فرد آرام عمل کند و استرس کاهش یابد. علاوه‌براین آدامس جویدن جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد. طب تحقیقات افرادی که آدامس می‌جوند استرس کم‌تری را تجربه می‌کنند. برای اطلاع از دیگر روش‌های درمان اضطراب و استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کنترل و درمان استرس می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: کاهش استرس

  • ۹۸/۱۲/۰۷
  • مهلا هراتی

کاهش استرس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی