کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

درمان وسواس

امروزه راه‌های زیادی برای درمان وسواس وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. وسواس تمام جنبه‌های زندگی فرد مبتلا و روابطش با اطرافیان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در وسواس فکری عملی گاه زندگی اجتماعی و فردی مختل می‌شود. رفتارهای وسواس گونه فرد را از پیشرفت در زندگی باز می‌دارند. همچنین افکار منفی و وسواسی در مورد امور خود شخص را آزار می‌دهد و دائما او را دچار اضطراب و استرس می‌کند. اختلال وسواس اگر به موقع درمان نشود، تا سال‌های پیری ادامه می‌یابد و در آن زمان امکان درمان به صفر می‌رسد. چرا که فرد در دوران سالمندی توانایی تغییر افکار خود را ندارد. جلسات روان درمانی و مشاوره وسواس بهترین روش برای درمان وسواس است.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان وسواس می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان وسواس

اختلال وسواس چیست؟

اختلال وسواس در واقع نوعی از اختلالات اضطرابی است که فرد در طی روز مجموعه‌ای از الگوهای رفتاری را مدام تکرار می‌کند. افکار غیر منطقی و افراطی در مورد پاکیزگی و بدون نقص بودن کارها افراد مبتلا را وادار می‌کند تا در هر چیزی وسواس به خرج دهند.

بیشتر افراد مبتلا به اختلال وسواس از بیماری خود خبر دارند اما نمی‌توانند افکارشان را کنترل کنند. یکی از شایع ترین علائم این اختلال چک کردن مداوم قفل درها، لب تاپ، موبایل ،کامپیوتر و چک کردن شیر گاز است. همچنین این افراد وسواس زیادی در مورد تمیزی و پاکیزگی دارند و در بسیاری مواقع خود و دیگران را به زحمت می‌اندازند.

وسواس انواع گوناگونی دارد که موارد زیر را شامل می‌شود: وسواس فکری عملی، وسواس بدریخت انگاری بدن، وسواس احتکار، وسواس مو کنی و… هر کدام از انواع وسواس درمان مخصوص به خود را می‌طلبد. برای اطلاع از تشخیص و درمان اختلالات وسواس پیشنهاد می‌کنیم تا از مشاوره وسواس استفاده کنید. چرا که این اختلال سال‌ها با شما همراه بوده و درمان آن نیازمند دریافت کمک و راهنمایی است.

درمان وسواس | دارو درمانی

از داروهای ضد افسردگی برای کاهش علائم اختلالات وسواس به عنوان مکمل استفاده می‌کنند. دارو درمانی به تنهایی نمی تواند برای این اختلال موثر واقع شود. برخی از داروهای ضد افسردگی مؤثر در درمان اختلال وسواس در ادامه آورده شده‌است:

_کلومیپرامین که برای بزرگسالان و کودکان ده سال به بالا تجویز می‌شود.

_فلوکستین که برای بزرگسالان و کودکان 7 سال به بالا تجویز می‌شود.

_فلووکسامین برای بزرگسالان و کودکان 8 سال به بالا تجویز می‌شود.

-سرترالین برای بزرگسالان و کودکان 6 سالبه بالا تجویز می‌شود.

_پاروکستین تنها جهت درمان در بزرگسالان تجویز می‌شود.

درمان وسواس | نکات مهم در درمان دارویی

هدف از درمان دارویی کاهش علائم به کم‌ترین میزان ممکن است. طبیعی است که برای پیداکردن مؤثرترین دارو مجبور به امتحان چندین دارو شوید. ممکن است پزشک برای مدیریت بهتر بیماری مصرف بیش از یک دارو را برای شما تجویز کند. بهبودی علائم معمولا چند هفته بعد از اولین مصرف آغاز می‌شود؛ بنابراین در صورت عدم مشاهده‌ی بهبود عجله نکنید و از قطع مصرف دارو به صورت خودسرانه‌ بپرهیزید.

تمام داروهای روانپزشکی عوارض جانبی بالقوه ای دارند. داروهای ضد افسردگی و درمان وسواس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. داروهای ضد افسردگی در ابتدای مصرف ممکن است افکار خودکشی را در فرد افزایش دهند. اما این عوارض به مرور زمان برطرف می‌شود. افراد مصرف کننده باید در دوره‌ی استفاده از دارو تحت مراقبت خانواده قرار بگیرند. در صورت مشاهده‌ی عوارض شدید و غیر طبیعی به پزشک مراجعه کنید.

درمان وسواس | درمان گروهی و خانوادگی

در درمان های گروهی، مجموعه‌ای افراد مبتلا به اختلالات وسواس در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و با هم درمان می‌شوند. درمانگر نیز در این گروه‌ها وجود دارد و در روند درمان راهنمایی می‌رساند. هدف از این نوع درمان‌ها کاهش انزوای اجتماعی افراد وسواسی و همچنین استرس و اضطراب آنهاست. خانواده درمانی نیز در این گونه درمان‌ها قرار می‌گیرد. مشاور روانشناس به افراد خانواده‌‌ی فرد مبتلا به وسواس آموزش می‌دهد تا چگونه با فرد دارای اختلال وسواس رفتار کنند. هدف خانواده درمانی افزایش درک و شناخت از OCD و کاهش تنش در محیط خانه است.

درمان وسواس | روان درمانی

درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی از روان درمانی است که جهت درمان بسیاری از مبتلایان به اختلالات وسواس مؤثر واقع می‌شود. روان درمانی با روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در نوعی از آن فرد را به تدریج با وسواسش مواجه می‌کنند. در این میان مشاوره روانشناس راه‌های کاربردی جهت مقابله با اضطراب وسواس را به فرد مبتلا آموزش می‌دهد. آموزش مهارت‌های مدیریت وسواس نیز در دستور کار درمان قرار می‌گیرد و به فرد کمک می‌شود تا کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشد. روان درمانی ممکن است به صورت فردی و یا گروهی صورت بگیرد.

راه‌هایی برای مقابله با اختلال وسواس

_کسب اطلاعات: آگاهی درمورد تمام جنبه‌های بیماری روند درمان را تسریع می‌کند و شما را به سمت تلاش برای بهبود ترغیب می‌کند.

_پیوستن به گروه‌های درمانی: دستیابی به افرادی که مشکلات مشابه شما را دارند و افکار وسواسی شما را درک می‌کنند کمک می‌کند تا در این راه احساس تنهایی نکنید و بیشتر برای درمان خود تلاش کنید.

_تمرکز بر اهداف: اهدافی را برای خود تعیین کنید. اهداف به شما برای ادامه‌‌ی راه انگیزه می‌دهند. به یاد داشته‌باشید که فرآیند درمان وسواس فرآیندی مداوم و طولانی مدت است. پس تسلیم نشوید و به راه خود ادامه‌ دهید. انتظار نداشته باشید وسواسی را که چندین سال با آن زندگی کرده‌اید بتوانید در عرض چند هفته از بین ببرید.

_پیداکردن راه‌های سالم: راه‌های سالمی برای هدایت انرژی خود بیابید و آن‌ها را جایگزین رفتارهای وسواسی خود کنید. مانند سرگرمی و فعالیت های تفریحی. به طور منظم ورزش کنید، یک رژیم غذایی سالم بخورید و خواب کافی بدست آورید.

تکنیک های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، تجسم، آرامش عضلانی، ماساژ، تنفس عمیق، یوگا یا تای چی کمک‌های زیادی به شما در این زمینه می‌کنند. مشاوره کنترل استرس به شما کمک می‌کند تا با توجه به نوع و شدت وسواس بهترین درمان‌ها را در پیش بگیرید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران نیز بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان وسواس می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان وسواس

  • ۹۸/۱۲/۰۷
  • مهلا هراتی

درمان وسواس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی