کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

ترک تریاک

ترک تریاک روش‌های مختلفی دارد. تریاک یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین مواد مخدر است که بسیار اعتیاد آور می‌باشد و در کشور ما اعتیاد به آن بسیار شایع است. تریاک عوارض و وابستگی های جسمانی بسیار زیادی در فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند و ترک آن نیز با مشکلاتی همچون دردهای جسمانی و آشفتگی روانی همراه است. ترک تریاک به صورت ناگهانی، مشکلات ترک را افزایش می‌دهد و با خطر سکته قلبی همراه است. ترک بدون بازگشت راه‌های متعددی دارد که با توجه به دوز مصرفی و شرایط فرد مصرف کننده، توسط پزشک انتخاب می‌شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترک تریاک می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک تریاک

ترک تریاک | تاثیر تریاک در بدن

برای ترک مؤثر این ماده لازم است تا در ابتدا از تاثیرات آن در بدن آگاهی کافی داشته باشید. تریاک پس از وارد شدن به بدن فرد مصرف کننده، 1 الی 2 روز در بدن باقی می‌ماند و به همین دلیل سیستم دفاعی بدن را به شدت تضعیف می‌کند.

اما سرخوشی ناشی از تریاک، تنها کمتر از چهار ساعت در بدن ماندگار است و به تدریج از این میزان نیز کمتر می‌شود. تریاک به سرعت وابستگی جسمی و روانی ایجاد می‌کند و پس از مدتی، فرد مصرف کننده دیگر احساس سرخوشی را تجربه نمی‌کند و تنها به دلیل رهایی از عوارض خماری مصرف می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

علائم ترک تریاک

ترک اعتیاد یک دوره مشخص است که فرد از نظر جسمی و روانی در شرایط سختی قرار می‌گیرد. در واقع اکثر افراد برای فرار از این حالت خماری و عوارض آن است که به مصرف مجدد تریاک روی می‌آورند. برخی از علائم ترک تریاک به شرح زیر می‌باشد:

ترک تریاک | عوارض جسمی

-عرق کردن

-افزایش ضربان قلب

-درد عضلانی

-احساس فشار در قفسه سینه

-تنگی نفس

-استخوان ‌درد

-رعشه و لرزش بدن

-دل‌ پیچه و حالت تهوع

ترک تریاک | عوارض روحی

-بی‌حوصلگی

-سردرد

-اضطراب و نگرانی

-بی‌قراری

-بدخلقی

-بی‌خوابی

-عدم تمرکز

-افسردگی

-انزوای اجتماعی

روش های ترک تریاک

برای درمان اعتیاد، شیوه‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شرایط فرد و میزان دوز مصرفی او، به کار گرفته می‌شود. روش‌های ترک تریاک عبارتند از:

1. سم زدایی بدن

سم زدایی بدن بیمار از مواد مخدر، در یک دوره کوتاه مدت انجام می‌شود و طی این مدت، مواد مخدر به وسیله دارو از بدن فرد پاک می‌شود. سم زدایی یک درمان کامل نیست و فقط بدن را پاک سازی می‌کند. برای سم زدایی روح و روان، باید از روان درمانی استفاده شود. داروهایی که معمولا برای سم زدایی بدن استفاده می‌شوند عبارتند از:

-بوپرنورفین

-متادون

-نالوکسان

-نالتروکسان

-شربت تریاک

-حب الجدار

2. روان درمانی در ترک تریاک

روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا تفکر و رفتار خود را تغییر دهد و از این طریق احساس سرزندگی و بهتر بودن بکند. روان درمانی باعث می‌شود که علاوه بر حل مشکلات قدیمی، فرد مهارت‌های جدید بیاموزد و برای مقابله با مشکلات جدید آماده شود. مهم ترین مهارت‌هایی که روان درمانی به فرد می‌آموزد شامل موارد زیر می‌شود:

-مهارت شناسایی عوامل موثر بر مصرف مواد مخدر و جلوگیری کردن از آن‌ها

-مهارت مقابله با استرس و ایجاد موقعیت‌های مشابه آن برای جلوگیری از برگشت به اعتیاد

-کسب کردن توانایی نه گفتن به دوستان و نزدیکان و وسوسه برگشت به مواد مخدر

3. گروه درمانی

گروه درمانی یک نوع روان درمانی است و به بیماران کمک می‌کند تا تجربیات و احساسات خودشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از هم حمایت کنند. در گروه درمانی افراد یکدیگر را تشویق می‌کنند و متوجه می‌شوند که تنها نیستند.

همچنین افراد در گروه درمانی با کسانی مواجه می‌شوند که که دوره ترک اعتیاد را با موفقیت طی کرده‌اند و بهبود یافته‌اند و به این صورت نسبت به بهبود خود نیز امیدوار می‌شوند.

4. بیزاری درمانی

یکی از شیوه‌های ترک اعتیاد که توسط متخصصین انجام می‌شود بیزاری درمانی است. البته این درمان بیشتر در اعتیاد به الکل مورد استفاده قرار می گیرد اما در اعتیاد به تریاک نیز می‌تواند مفید باشد. در این شیوه هم‌ زمان با مصرف تریاک حالات ناخوشایندی را در فرد به وجود می‌آورند. مثلاً با مصرف برخی داروها در فرد حالت تهوع ایجاد می‌کنند. تجربه مصرف تریاک با حالات ناخوشایند، باعث نوعی شرطی‌سازی در فرد می‌شود و به این طریق، فرد مصرف کننده نسبت به تریاک احساس بیزاری پیدا می‌کند. برای کسب اطلاع بیشتر از روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید.

جلوگیری از بازگشت پس از ترک تریاک

-شرایط زندگی خود را در دست بگیرید و اوضاع را کنترل کنید.

-روابط خود را با افرادی که قبلا با آن ها مواد مصرف می‌کرده اید، قطع کنید.

-از موقعیت هایی که شما را به یاد تریاک می‌اندازد، دوری کنید.

-تمام یادگاری های دوران مصرف را دور بریزید.

-ارتباط تان را با افراد متخصص حفظ کنید.

-تا چند ماه بعد از ترک همواره زیر نظر مشاوره ترک اعتیاد بمانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ترک تریاک

  • ۹۸/۱۲/۰۵
  • مهلا هراتی

ترک تریاک

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی