کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

رابطه مادر و دختر اغلب رابطه پیچیده و جالبی است. برخی از مادران و دختران بسیار با یکدیگر صمیمی هستند و در واقع بهترین دوست هم محسوب می‌شوند. برخی دیگر ممکن است حتی به سختی با یکدیگر حرف بزنند و بعد از مستقل شدن فرزند، ارتباطشان به شدت کاهش یابد چرا که دختران در بسیاری از موارد با مادران خود دچار چالش‌های بسیاری می‌شوند که ناتوانی در مدیریت کردن آن‌ها منجر به سرد شدن روابط می‌شود. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا راهکارهایی برای بهبود روابط مادر و دختر ارائه دهیم. برای کسب آگاهی در این زمینه تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مادر و دختر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: رابطه مادر و دختر

اهمیت رابطه مادر و دختر

کیفیت رابطه با مادر چه برای دختران و چه برای پسران از اهمیت بسزایی برخوردار است. رابطه با مادر در حقیقت اساسی برای تمامی ارتباطات بعدی زندگی است و اگر آسیب ببیند می‌تواند حتی کیفیت ارتباط عاطفی در بزرگسالی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. از آنجایی که دختران نقش‌های جنسیتی را از مادر یاد می‌گیرند و او را به عنوان الگوی رفتاری خود انتخاب می‌کنند اهمیت ارتباط بین آن‌ها دو چندان است. به همین خاطر لازم است که مادران به این مسئله توجه کرده و در این باره آگاهی خود را بالا ببرند و این ارتباط را امن و سالم نگه دارند. در این زمینه می‌توانید از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

 

راهکارهایی برای بهبود رابطه مادر و دختر

برای اینکه به فکر بهبود ارتباطات خود باشید حتماً نباید مشکلات خاصی وجود داشته باشد. در خانواده سالم، افراد تمام تلاش خود را برای بهبود رابطه با یکدیگر به کار می‌برند. افراد در هر جایگاهی که هستند می‌توانند هر روز برای پیشرفت و ارتقای وضعیت خود تلاش کنند. راهکارهای زیر به شما کمک خواهند کرد که در هر سطحی از ارتباط بتوانید وضعیت خود را بهبود ببخشید. 

1- خودتان را تغییر دهید

بسیاری از چالش‌هایی که بین مادران و دختران آن‌ها به وجود می‌آید ناشی از این طرز تفکر است که اوضاع زمانی بهتر می‌شود که دیگری راه و روش خود را تغییر دهد. برای اینکه بتوانید رابطه عمیق‌تری را تجربه کنید، هرگز به تغییر دادن یکدیگر فکر نکنید. زمانی که اعمال و رفتار مادر یا دختران شما را آزار می‌دهد تلاش کنید تا واکنش‌های خودتان را عوض کنید.

روانشناسان معتقدند واکنش‌هایی که به رفتار داده می‌شود تا حد زیادی می‌تواند در نحوه شکل‌گیری، تقویت یا تضعیف آن‌ها تأثیر داشته باشد. در نتیجه به جای اینکه دائماً از فرد بخواهید رفتارش را عوض کند کمی به واکنش‌های خود تأمل کنید.

2- برای بهبود رابطه مادر و دختر انتظارت واقع بینانه‌ای داشته باشید

یکی از مشکلات در روابط مادران و دختران این است که در بسیاری از مواقع هردوی آن‌ها انتظارات غیر واقع بینانه و آرمان گرایانه‌ای از یکدیگر دارند. برای مثال دختران فکر می‌کنند که مادران به طور غریزی همیشه باید برای آن‌ها در دسترس باشند. این فکر معمولاً از سال‌های اولیه کودکی در افراد شکل می‌گیرد و گسترش می‌یابد. اما با افزایش یافتن سن، افراد باید با این حقیقت روبه‌رو شوند که مادران نیز مانند هر انسان دیگری دچار محدودیت‌هایی هستند و ممکن است گاهی مواقع نتوانند نیازهای فرزندشان را برآورده کنند. آگاهی از این مسئله باعث می‌شود که روابط عاطفی بین مادر و دختر کم‌تر آسیب ببیند و آن‌ها پذیرش بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشند.

3- برای بهبود رابطه مادر و دختر از قدم‌های کوچک شروع کنید

از جمله مهم‌ترین چالش‌های بین مادران و دختران کمبود ارتباط غنی و سالم است. این مسئله، بسیاری از اوقات از این موضوع ناشی می‌شود که افراد توقع دارند رابطه مادر و دختری باید رابطه‌ای بسیار صمیمی و عمیق باشد به طوری که طرفین همواره تمامی احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. داشتن این تصور کمال گرایانه از رابطه باعث می‌شود که افراد قدمی برای بهبود رابطه با مادر یا دختر خود بر ندارند و در نتیجه از لحاظ عاطفی از یکدیگر فاصله بگیرند.

برای اینکه این مشکل را برطرف کنید لازم است که برای تلاش‌های کوچک نیز ارزش قائل باشید و سعی کنید رابطه‌تان را با کارهای ساده و کوچک تقویت کنید. برای مثال اقداماتی نظیر افزایش میزان گفت‌وگو در طول روز و اختصاص دادن زمان‌هایی برای انجام فعالیت مشترک به خودی خود می‌توانند گام‌های مهمی در جهت بهبودی رابطه باشند.

4- شنونده فعالی برای یکدیگر باشید

زنان معمولاً از طریق کلامی کردن افکار خود، نگرانی‌ها و تنش‌هایشان را کاهش می‌دهند. همچنین ابراز کلامی هیجانات اغلب احساسات مثبتی را در آن‌ها برمی‌انگیزد. دختران و مادران معمولاً بهتر از هرکس دیگری می‌توانند برای یکدیگر گوش شنوا باشند. این کار تا حد زیادی می‌تواند به عمیق‌تر شدن رابطه شما کمک کند. به شرطی که بین گوش دادن با شنیدن صرف تفاوت قائل شوید. به این معنا که شنیدن شما با توجه کافی و نشان دادن واکنش‌های به جا همراه باشد.

5- برای بهبود رابطه مادر و دختر بین استقلال و صمیمت توازن برقرار کنید

گاهی اوقات دختران فکر می‌کنند برای اینکه بتوانند به استقلال کافی دست یابند و هویت منحصر به فردی را بسازند باید کاملاً از مادر خود جدا شوند. این مسئله به خصوص در دوران نوجوانی بیش از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد. در مقابل عده‌ای دیگر هستند که هرگز نمی‌توانند از دوران کودکی فاصله بگیرند. به این ترتیب تمام هویت خود را پیرامون مادرشان تعریف می‌کنند و در همه تصمیماتشان وابسته به او هستند.

در حالی که شما می‌توانید موضع میانه‌ای در این مورد داشته باشید. به این ترتیب در مورد موضوعات مختلف می‌توانید عقیده خود را داشته باشید بدون اینکه بخواهید از نظر عاطفی خود را از مادرتان جدا کنید.

6- برای بهبود رابطه مادر و دختر مثلث سازی نکنید

یکی از عادت‌های بدی که بین مادران و دختران وجود دارد این است که شخص سومی را وارد دعواها و درگیری‌های خود می‌کنند. برای مثال بسیاری از دختران پدر را وارد اختلافات خود و مادر می‌کنند یا ممکن است مادر به خاطر اینکه نمی‌تواند ارتباط سالمی با دخترش داشته باشد سایر فرزندان را درگیر ماجرا کند. در هر صورت وارد کردن شخص سوم به ارتباط خود امری بسیار آسیب زننده است و مهم‌ترین چیز این است که بتوانید در مورد مشکلاتتان مستقیماً با یکدیگر صحبت کنید و از طریق سایر روابط برای هم  ‌فشار روانی ایجاد نکنید.

7- انتظارات خود از یکدیگر را به وضوح بیان کنید

در بسیاری از موارد مادران و دختران از یکدیگر توقع ذهن خوانی دارند. در واقع آن‌ها بدون اینکه در مورد انتظاراتشان با یکدیگر صحبت کنند دائماً از این موضوع شاکی هستند که چرا طرف مقابل به درستی رفتار نمی‌کند. برای برطرف شدن این مشکل زمان‌هایی را به مطرح کردن انتظارات خود اختصاص دهید و در فضایی صمیمانه در مورد خواسته‌ها و توقعاتتان با یکدیگر صحبت کنید.

8- به علاقه مندی‌های دخترتان احترام بگذارید

برخی از مادران توقع دارند که دخترشان سلایق و علائق مشابهی با آن‌ها داشته باشد. در حالی که باید بپذیرید فرزند شما شخصیت مستقلی دارد و می‌تواند تفاوت‌های بسیاری با شما داشته باشد. به همین خاطر لازم است که یاد بگیرید به سلایق او احترام بگذارید. این مسئله به خصوص در نوجوانی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند و در استقلال یابی دختران تأثیر بسزایی دارد چراکه بسیاری از مادران با زیر سؤال بردن دائمی انتخاب‌ها و سلایق دخترشان اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهند و به طور غیر مستقیم باعث می‌شوند که فرزندشان در تمامی تصمیم‌ها و انتخاب‌ها وابستگی زیادی به مادر داشته باشد.

9- برای بهبود رابطه مادر و دختر در دوران نوجوانی آگاهی بخش دخترتان باشید

کسب اطلاعات صحیح در دوران نوجوانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. افراد در این دوران کنجکاوی زیادی در مورد مسائل جنسی دارند و هم زمان تغییرات جسمانی زیادی را تجربه می‌کنند. در این دوران شما باید بتوانید با ایجاد رابطه‌ای صمیمانه در مورد این تغییرات و کنجکاوی‌ها به فرزندتان اطلاعات لازم را ارائه کنید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند تا کم‌تر تحت تأثیر اطلاعات غلطی که برخی منابع نظیر گروه دوستان ارائه می‌دهند قرار بگیرد.

10- الگوی مناسبی باشید

همیشه لازم نیست که تمام چیزهایی را که می‌خواهید به فرزندتان آموزش دهید را به شیوه مستقیم بیان کنید. فرزندان به خصوص دختران از سال‌های ابتدایی کودکی با مشاهده رفتار مادر خود از بسیاری از کارهای او الگوبرداری می‌کنند. در نتیجه از همان سال‌های کودکی مراقب رفتارهایی که نزد فرزندتان انجام می‌دهید باشید. کودکان از سنین بسیار کم تقلید و الگوبرداری را می‌آموزند و می‌توانند سبک رفتاری شما را تکرار کنند. 

همچنین مرکز مشاوره روانشناسی می‌تواند به شما در زمینه بهبود روابط مادر و دختر مشاوره حضوری و تلفنی ارائه دهد.

 

سؤالات متداول

– در دوران نوجوانی چگونه می‌توانم به دخترم در مورد مسائل جنسی آگاهی بدهم؟

حرف زدن در مورد مسائل جنسی و آگاه کردن دختران در این مورد از اهمیت بسزایی برخوردار است. بسیاری از مادران به خاطر احساس شرم و خجالت هرگز در این باره صحبتی نمی‌کنند اما این مسئله باعث می‌شود که فرزندتان اطلاعات خود را از منابع نادرستی نظیر گروه دوستان دریافت کند که آن‌ها نیز به اندازه کافی آگاهی ندارند. در نتیجه تلاش کنید تا در گفت و گویی صمیمانه به سؤالات جنسی فرزندتان پاسخ دهید. شما می‌توانید در کنار توضیحاتی که به فرزندتان می‌دهید با معرفی کتاب‌هایی که در زمینه آموزش نوجوان وجود دارد به افزایش اطلاعات فرزندتان کمک کنید.

– چرا در دوران نوجوانی اختلاف بین مادران و دختران افزایش می‌یابد؟

علت اصلی این موضوع تلاش فرزندان جهت کسب استقلال و رسیدن به هویتی منحصر به فرد است. به همین خاطر در این سنین دخترتان ممکن است دیگر مثل سابق به شما اجازه ندهد که برای او تصمیم بگیرید یا در مورد کارهای او اظهار نظر کنید. تلاش کنید در این دوران انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشید و به فرزندتان نشان دهید که برای استقلال و هویت او ارزش قائل هستید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رابطه مادر و دختر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: رابطه مادر و دختر

  • ۹۸/۱۱/۳۰
  • مهلا هراتی

رابطه مادر و دختر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی