کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

اختلال شخصیت اسکیزوئید ، یکی از اختلالات شخصیت گروه A است. افراد مبتلا به این اختلال، تمایلی به تعامل و ارتباط با دیگران ندارند و ترجیح می‌دهند که در انزوای خودشان باشند. این افراد به شدت درون گرا هستند و روابط عاطفی بسیار محدودی دارند. ممکن است افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید، در نظر دیگران افرادی افسرده و منزوی به نظر بیایند اما این افراد از حال خودشان بسیار راضی اند و از تنهایی خود لذت می‌برند. علت بروز این اختلال احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. روان درمانی و دارو درمانی در بهبود این بیماران موثر می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی کامل اختلال شخصیت اسکیزوئید می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت اسکیزوئید می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال شخصیت اسکیزوئید

اختلال اسکیزوئید از جمله اختلالات روانی است که در آن افراد مبتلا علاقه ای به روابط اجتماعی ندارند و روابط عاطفی شان بسیار محدود است. این افراد ممکن است حتی هنگام تعامل با خانواده خود نیز ناراحت و معذب باشند. کارکرد روزمره این افراد مختل نیست و ممکن است به درجات تحصیلی بسیار بالایی برسند.

در واقع این افراد علاقه ای به روابط پررنگ و معنی دار ندارند و معمولا شغل هایی را انتخاب می‌کنند که کمترین میزان تعامل با دیگران را داشته باشد. آن ها معمولا دلبستگی زیادی به حیوانات خانگی و گل و گیاه پیدا می‌کنند. این افراد معمولا ازدواج نمی‌کنند ولی میزان ازدواج در زنان مبتلا به اسکیزوئید شایع تر است. این اختلال معمولا از اواخر نوجوانی و اوایل جوانی شروع می‌شود.

نشانه‌های اختلال شخصیت اسکیزوئید

_افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید ، نشانه های دارند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

_منزوی هستند و طوری برنامه ریزی می‌کنند که کمترین ارتباط را با دیگران داشته باشند.

_از ارتباط نزدیک با دیگران (حتی خانواده خود) لذت نمی‌برند.

_به رابطه جنسی علاقه ای ندارند و در صورت ازدواج به عنوان یک وظیفه به آن نگاه می‌کنند.

_شغل هایی را انتخاب می‌کنند که کمترین ارتباط با دیگران را داشته باشد. مثلا کار با کامپیوتر و نگهبانی در شب

_از انجام هیچ کاری لذت نمی‌برند ویا فقط کارهای معدودی را دوست دارند.

_به انتقاد و یا تعریف دیگران هیچ اهمیتی نمی‌دهند. ( ظاهر ژولیده و خاص آن ها بیانگر این ویژگی شان است.)

_هیجان ها و حالت های عاطفی کندی دارند. ( این طور به نظر می‌آید که نسبت به همه چیز بی تفاوت هستند.)

دلایل بروز اختلال شخصیت اسکیزوئید

علت اختلال شخصیت اسکیزوئید به طور قطعی ثابت نشده است اما احتمالا ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی در بروز آن موثر می‌باشند. وجود اختلال اسکیزوئید و اسکیزوفرن در خانواده و بستگان نزدیک، فرد را مستعد ابتلا به اسکیزوئید می‌کند و عوامل محیطی مثل تربیت در یک خانواده سرد و خشک احتمال مبتلا شدن فرد را افزایش می‌دهد.

پیامدهای منفی شخصیت اسکیزوئید

مشکل اصلی افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید ، عدم تعامل با دیگران است. این افراد به ندرت عصبانی می‌شوند چرا که ترجیح می‌دهند هیچ تعاملی با دیگران نداشته باشند. در نتیجه مبتلا شدن به بیماری هایی همچون اختلال خلقی و اختلالات اضطرابی در این افراد شایع تر است. همچنین این افراد بیش تر از سایرین در معرض مشکلاتی همچون اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مشکلات کاری و اجتماعی، اقدام به خودکشی و غیره هستند.

درمان شخصیت اسکیزوئید

افراد مبتلا به اسکیزوئید معمولا به روانشناس مراجعه نمی‌کنند مگر این که توسط اطرافیان مجبور به این کار بشوند. درمان پیشنهادی برای این افراد، شرکت در جلسات روان درمانی است. این افراد در جلسات روان درمانی ارتباط هیجانی با درمانگر برقرار نمی‌کنند ولی  همکاری لازم را می‌کنند.

گروه درمانی نیز درمان مناسبی برای این بیماران است. این افراد در ابتدا در گروه درمانی بسار منفعل هستند اما به تدریج وارد درمان می‌شوند و گروه محل بسیار مهمی برای آن ها می‌شود. دارو درمانی تاثیر چشم گیری در بهبود اختلال ندارد اما می‌تواند عوارض ناشی از اضطراب و افسردگی را در آن‌ها کاهش دهد. برای درمان این اختلال می‌توانید از متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت اسکیزوئید می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت اسکیزوئید

  • ۹۸/۱۱/۲۰
  • مهلا هراتی

اختلال شخصیت اسکیزوئید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی