کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

آیا اختلال شخصیت اجتنابی را می‌شناسید؟ ممکن است فردی را در اطراف خود دیده باشبد که از همه‌چیز و همه‌کس دوری می‌کند. چنین فردی شخصیت اجتنابی دارد که به دلیل مختل شدن کار و تحصیل و روابط در دسته‌ی اختلالات قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که علائم شخصیت اجتنابی خیلی شبیه به استرس و اضطراب است بنابراین ممکن است در برخی موارد شناسایی نشود. حدود ۵ درصد از بزرگسالان به این اختلال دچار هستند. برای اطلاع بیشتر از نشانه‌ها، علل و درمان این اختلال با ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت اجتنابی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت اجتنابی

 اختلال شخصیت اجتنابی چیست؟

همه‌ی انسان‌ها لحظات نا امیدکننده‌ای را در زندگی خود تجربه می‌کنند به نحوی که ترجیح می‌دهند به جای رویارویی با مشکلات از آن‌ها اجتناب کنند و کناره بگیرند. اما شخصیتی با این ویژگی وجود دارد که آن را شخصیت اجتنابی نامیده‌اند. این اختلال در دسته‌ی اختلالات روانی است و افراد مبتلا به نحوی خجالتی هستند که نمی‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی و حتی فردی شرکت کنند. همینطور عزت نفس بسیار پایینی دارند. اجتناب از مجموعه گسترده‌ای از وضعیت‌ها! این افراد ترسی غیرمنطقی و افراطی از تحقیر شدن دارند. همیشه باور دارند که به خاطر بی‌کفایتی از جانب دیگران طرد می‌شوند.

نشانه‌های اختلال شخصیت اجتنابی

1.جا ماندن از کار و تحصیل

اضطراب و ترس از تحقیر و طرد شدن باعث می‌شود فرد از مدرسه رفتن اجتناب کند. زمانی که از آن‌ها خواسته می‌شود تا در جلسه‌ای شرکت کنند یا جایی که مجبور به صحبت در جمع باشند استرس شدیدی می‌گیرند و قرار گرفتن در جمع برای آن‌ها غیر قابل تحمل است. این به معنی آن نیست که این افراد تنبل هستند بلکه بیماری آن‌ها را تحت کنترل گرفته.

2.ارتباط با دیگران برای فرد اجتنابی سخت است

عزت نفس پایین در شخصیت اجتنابی باعث می‌شود تا در روابط نزدیک هم احساس امنیت نداشته‌باشند. این افراد ممکن است با یک نفر روابط صمیمی و رومانتیک داشته باشند اما با دیگران هیچ وقت احساس راحتی کامل نمی‌کنند. افراد مبتلا به اختلال شخصیت اجتنابی مدام از دوست یا شریک عاطفی خود گریزان‌اند. خود کم بینی باعث می‌شود مدام به این فکر بیوفتند که آیا لیاقت بودن در کنار شخص موردنظر خود را دارند یا نه.

3.ترس از عدم محبوبیت

فرد اجتنابی با هر کسی که برخورد می‌کند این فرض برایش به وجود می‌آید که طرف مقابل از او خوشش نمی‌آید به همین دلیل از هر وضعیتی که احتمال می‌دهد دوست داشته نشود اجتناب می‌کند. علاوه‌براین از نظرات و صحبت‌های عادی برداشت منفی می‌کند و آن‌ها را بر ضد خود تعبیر می‌کند.

4.نفرت از خود

افرادی که شخصیت اجتنابی دارند از خود متنفراند خود را بی ارزش می‌پندارند و عزت نفس پایینی دارند. همیشه خود را پایین‌تر از دیگران می‌دانند. مطمئن هستند که مهارت برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران را ندارند به همین دلیل از ارتباط گرفتن با آدم‌های جدید اجتناب می‌کنند.

اختلالات همراه با اختلال شخصیت اجتنابی

فردی که مبتلا به احتلال شخصیتی اجتنابی باشد انزوا، ترس از ارتباط و تحقر شدن او را به سمت اختلالات و مشکلات دیگری از جمله سوء مصرف مواد، اختلال افسردگی، اضطراب اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی، و اختلال شخصیت وابسته می‌کشاند.

ارتباط و ازدواج با فرد اجتنابی

توجه داشته باشید که اگر با فردی اجتنابی ارتباط دارید هرچقدر به او محبت کنید کافی نیست‌. هیچ وقت نمی‌تواند جواب محبت‌های شما را بدهد؛ چرا که اصلا مهارت ابراز علاقه ندارد. علاقه‌ای به شرکت در میهمانی ندارد و اگر مجبور شود هم در گوشه‌ای تنها و به دور از جمعیت می‌نشیند چرا که ترس شدیدی از تحقیر شدن دارد. اگر فردی اجتماعی و معاشرتی هستید زندگی در کنار چنین فردی بسیار برایتان دشوار می‌شود.

شخصیت اجتنابی به دلیل ترس شدیدی که از اجتماع دارد هیچ‌وقت نمی‌تواند در شغل خود پیشرفت کند و چه بسا اصلا نتواند شغلی برای خود دست و پا کند. به خاطر همین همیشه مسئولیت‌های زندگی بر دوش شما خواهد بود. هیچ وقت شروع کننده‌ی رابطه‌ی جنسی نیست. این موارد را درنظر بگیرید و بعد تصمیم بگیرید. با امید تغییر همسرتان با او ازدواج نکنید. افراد اجتنابی با دشواری فراوانی به مشاور و پزشک مراجعه می‌کنند علاوه بر این شخصیت اجتنابی هرگز به طور کامل درمان نمی‌شود.

درمان اختلال شخصیت اجتنابی

اگر جزو آن دسته افراد اجتنابی هستید که اختلال شخصیت خود را قبول کرده و قصد دارید تا از این ترس و کمبود عزت نفس رها شوید، ما به شما می‌گوییم که نصف راه را رفته‌اید و می‌توانید مشکل خود را تا حد زیادی برطرف کنید. در ابتدا باید بگوییم که شیوع این اختلال بسیار کم است و سریعا با مشاهده‌ی رفتار خجالتی، اضطراب و ترس از اجتماع به خود برچسب اجتنابی نزنید تشخیص این اختلال تنها بر عهده‌ی روانشناس و طی جلسات مشاوره است.

اختلال شخصیت اجتنابی: روان درمانی

در این نوع درمان مشاور روانشناس ابتدا اعتماد بیمار را جلب می‌کند. مشاور سعی می‌کند تا ترس‌ها و اضطراب طرد شدگی شخص اجتنابی را با او مواجه کند و به او کمک می‌کند تا در برابر مسخره شدن موضع پذیرا داشته‌باشد. در روان درمانی به فرد کمک می‌شود تا تصور بی ارزشی و تحقیر شدن را در ذهن خود از بین ببرد. این کار بیشتر از طریق تغییر باورها و طی جلسات مداوم انجام می‌شود.

علاوه براین مهارت های اجتماعی گام به گام به فرد آموزش داده‌ می‌شود. گروه درمانی از دیگر روش‌هایی است که فرد طی آن متوجه می‌شود حساسیت‌های او چه تاثیری بر زندگی خود و اطرافیانش دارد. برای درمان این اختلال می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت اجتنابی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت اجتنابی

  • ۹۸/۱۱/۲۰
  • مهلا هراتی

اختلال شخصیت اجتنابی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی