کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

نوجوانی از جمله دوره‌های حساس زندگی افراد است که یکی از ویژگی‌های مهم آن تنش‌های روانی و واکنش‌های دفاعی است. رفتار صحیح با نوجوان در این دوره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد، از آنجا که نوجوانی دوره‌ گذر از کودکی به بزرگسالی است طبیعتا فرد را با مشکلاتی مواجه می‌کند. برای آنکه نوجوان شما این دوره را با تنش کمتری بگذراند، باید نحوه رفتار صحیح با نوجوان را بیاموزید. در ادامه مطلب به بررسی اهمیت این موضوع و نکاتی در جهت بهبود رفتار با نوجوان خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با نوجوان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: رفتار صحیح با نوجوان

 

رفتار صحیح با نوجوان

کیفیت دوره نوجوانی تأثیر مستقیمی در ویژگی‌های افراد، در بزرگسالی دارد. از این رو پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله، نیازمند برقراری رابطه صحیح میان والدین و نوجوان است. در ادامه ما اصولی ساده اما کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مشورت کردن از جمله رفتار صحیح با نوجوان

بسیاری از والدین به نظرات نوجوان خود اهمیت زیادی نمی‌دهند و به جای او تصمیم‌گیری و فکر می‌کنند. برای آنکه به نوجوان خود کمک کنید که این دوره را بهتر بگذراند باید با او مشورت کنید، به خصوص در اموری مانند تحصیل و انتخاب رشته تحصیلی که ارتباط مستقیمی با او و آینده‌اش دارد.

به او اعتماد کنید و اجازه دهید در مورد موضوعات مختلف نظر خود را بیان کند. حتی اگر نظرات ارائه شده اشتباه باشد، تا انتها به حرف‌های او گوش کنید. اگر نظر او در رابطه با موضوعی اشتباه و یا غیرمنطقی بود با ارائه‌ دلایل مختلف می‌توانید او را قانع کنید. مشورت کردن در تصمیم‌گیری‌ها بهترین کار برای کاهش تنش‌های این دوره است.

ایجاد مسئولیت در نوجوان

در این دوران والدین باید مسئولیت پذیری را به نوجوان خود آموزش دهند. به او یاد دهید که مسئول رفتار و کارهایی است که انجام می‌دهد. اگر هم در مواردی کار اشتباهی انجام داد و مسئولیت آن را بر عهده نگرفت، با او صحبت کرده و با منطق کامل، عواقب کارش را به او گوشزد کنید.

ابراز محبت راهی مناسب برای رفتار صحیح با نوجوان

برخی از والدین آن طور که باید به نوجوان خود محبت نمی‌کنند و یا فکر می‌کنند در این سن او دوست ندارد مورد محبت زیادی قرار بگیرد. اما اینطور نیست. آن‌ها دوست دارند مورد محبت قرار بگیرند. کوچکترین محبتی می‌تواند در این دوران به نوجوان احساس آرامش و امنیت خاطر بدهد. او در دوره‌‌ای به سر می‌برد که اگر به صورت اصولی مورد محبت قرار بگیرد می‌تواند خود و دیگران را نیز دوست داشته باشد. شاید اینطور به نظر برسد که او دوست ندارد والدین زیاد نزدیکش شوند، اما تشنه‌ دوست داشته شدن توسط والدین‌اش است.

ابراز این محبت به نوجوان این حس را در او القا می‌کند که والدین او را دوست دارند و تحت هر شرایطی از او مراقبت می‌کنند. این حس به او کمک می‌کند تا با تنش‌های روانی خاص این دوران، بهتر مقابله کند و تا حدودی از آن فاصله بگیرد.

صادق بودن با نوجوان

با نوجوان خود صادق باشید. او صداقت را درک می‌کند و به خوبی می‌فهمد که چه زمانی با او صادق هستید و در چه زمانی اینگونه نیست. صداقت مهم‌ترین اصل برقراری یک رابطه اصولی میان نوجوان و پدر و مادر است. آن‌ها به صداقت رفتار شما پی می‌برند و میزان اعتماد خود به شما را بر همین اساس تنظیم می‌کنند. حافظه یک نوجوان بسیار دقیق است، بنابراین اگر به او قولی می‌دهید، مطمئن باشید که می‌توانید به آن عمل کنید. او در سن حساسی است و در صورت عمل نکردن به عهد و پیمان، این نوع رفتار را عدم صداقت شما قلمداد می‌کند.

انجام تفریح و سرگرمی از رفتار صحیح با نوجوان

یکی از بهترین کارهایی که والدین می‌توانند در این دوران انجام دهند، فراهم کردن زمینه تفریح و سرگرمی است. نوجوان در دوران حساسی می‌باشد و بیشتر در خود فرو می‌رود و خیالبافی‌ می‌کند. بهترین کار این است که زمینه انواع تفریحات را برای او فراهم کنید. از او بپرسید که به چه تفریح و سرگرمی علاقه دارد و او را در این زمینه همراهی کنید. این کار به نوجوان این حس را القا می‌کند که شما به فکر اوهستید و دوست دارید با او وقت بگذرانید، این مسئله به او کمک می‌کند که کمتر با احساسات نامتناقض درگیر باشد.

تحت فشار قرار ندادن از رفتار صحیح با نوجوان

برخی والدین نوجوان خود را تحت فشارهای زیادی قرار می‌دهند و او را مجبور به انجام کاری می‌کنند (مثلا در مراسم خاصی شرکت کند). باید بدانید که نباید او را تحت فشار قراردهید. یادتان باشد او در دوران حساسی از زندگی به سر می‌برد و نیاز به درک شما دارد. در مواقعی  که او را تحت فشار و سؤال و جواب  قرار می‌دهید، در سر افکار منفی را پرورش می‌دهد. هرگز به گونه‌ای رفتار نکنید که نوجوان این احساسات نادرست را تجربه کند.

محیط خانه را برای او به مکان امن تبدیل کنید و نه به یک اتاق بازپرسی، اگر نوجوان رفتار و یا کار اشتباهی انجام داد با قاطعیت و در عین حال با مهربانی و لطف به او توضیح دهید که کار او صحیح نیست و باید در این زمینه بیشتر فکر کند.

قاطع بودن در عین مهربانی

اینکه نوجوان در سن حساسی قرار دارد کاملا درست است اما والدین باید در رفتار خود قاطعیت داشته باشند. اشتباه نکنید، قاطع بودن با عصبانیت و خشونت تفاوت دارد. قاطع بودن به این معنی می‌باشد که شما در عین حال که بر روی موضعی تأکید می‌کنید، با دلسوزی و مهربانی، پیگیر نیازها و خواسته‌های نوجوان خود نیز هستید. این یک اصل رفتاری صحیح در برخورد با فرد نوجوان است.

جلوگیری از به کار بردن صفات نامناسب

اگر نوجوان شما به هر دلیل مرتکب اشتباهی شود برای واکنش نشان دادن به او هرگز نباید از صفات نامناسب و ناشایست مانند تو نمی‌فهمی، تو نادانی، هیچ وقت درست نمی‌شوی و… استفاده کنید. شما با استفاده از این نوع کلمات مستقیما شخصیت او را هدف می‌گیرید و به بیراهه می‌روید. با این برخورد نادرست، نوجوان رفتار نادرست خود را درست تلقی می‌کند و در مقابل شما شروع به موضع‌گیری می‌کند. در به کار بردن واژه‌ها دقت کنید زیرا کلمات قدرت زیادی در نفوذ در نوجوان شما دارد.

دانستن این نکات کوچک اما ارزشمند به والدین کمک می‌کند که این دوران را همراه با نوجوان خود به بهترین شکل بگذرانند و از آن خاطره‌ای خوب داشته باشند. همه این‌ها زمانی نتیجه می‌دهد که شما روی رفتار خود با نوجوان تجدید نظر کنید. مشکلات خود را در رابطه با تربیت نوجوانان و ارتباط مؤثر با آن‌ها می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران مطرح کنید و از راهنمایی‌های متخصصان در این زمینه بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول درباره رفتار صحیح با نوجوان

چگونه از نوجوان خود انتقاد کنیم؟

انتقاد شما باید حساب شده باشد. اگر شما می‌خواهید از نوجوان خود به هر دلیل انتقاد کنید، باید رفتار او را هدف قرار دهید نه شخصیتش را، اینگونه او پی می‌برد که شخصیتش نزد شما محترم می‌باشد، اما باید در رابطه با رفتار خود تجدید نظر کند.

چگونه باعث افزایش عزت نفس در نوجوان شویم؟

باید نوجوان خود را تشویق و تمجید کنید. سعی کنید در او احساس ارزشمند بودن و مفید بودن را ایجاد کنید تا او بتواند فراز و نشیب‌های دوران نوجوانی را به آسانی طی کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه رفتار صحیح با نوجوان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: رفتار صحیح با نوجوان

  • ۹۸/۱۱/۱۳
  • مهلا هراتی

رفتار صحیح با نوجوان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی