کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

کانون مشاوران

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

مشاوره روانشناسی در زمینه‌های مختلف خانواده، ازدواج، اعتیاد، خیانت، جنسی و ...

  • ۰
  • ۰

طلاق توافقی

طلاق توافقی چیست؟ واژه طلاق معمولا تصاویری نظیر بحث،  درگیری، گریه کودکان و رفت و آمدهای مکرر به دادگاه را به ذهن می آورد.  اما طلاق چهره دیگری نیز دارد. این تصمیم با وجود همه دشواری ها می تواند در شرایطی مسالمت آمیز و با رضایت دو طرف اتفاق بیفتد. زوجین می توانند با وجود اختلافاتی که با یکدیگر دارند هم چنان رفتار محترم آمیزی با یکدیگر داشته باشند و با اتفاق نظر هم تصمیم بگیرند که از یکدیگر جدا شوند. اگر شما نیز در آستانه جدایی از همسرتان به سر می برید و به دنبال طلاق توافقی هستید در ادامه مطلب به ارائه نکاتی در این باره می پردازیم که مطالعه آن می تواند برای شما سودمند باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق توافقی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق توافقی

 

طلاق توافقی چیست؟

طلاق مسئله‌ای است که در روانشناسی زوج و خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد. طلاق توافقی شرایطی است که در آن زوجین به این نتیجه می رسند که بهترین راه برای ادامه زندگیشان این است که به ازدواجشان خاتمه دهند و بدون دعوا بر سر مسائلی نظیر حضانت کودکان از یکدیگر جدا شوند. در حقیقت زوجهایی که به طلاق توافقی روی می آورند، قبل از طلاق در مورد مسائل مختلف نظیر مهریه و حضانت کودکان از قبل با یکدیگر به توافق می رسند و پس از آن بدون دعوا و درگیری از یکدیگر جدا می شوند.

طلاق توافقی معمولا آسیب های روحی کم تری به زوجین وارد می کند و باعث می شود تا آن ها زودتر بتوانند با شرایط جدید خود سازگار شوند. برای آن که بتوانید تصمیم به جدایی را به صورت مسالمت آمیز تا مرحله نهایی پیش ببرید ترجیحا در طول مراحل آن از یک مشاوره خانواده کمک بگیرید.

مراحل طلاق توافقی

برای گرفتن طلاق توافقی زن و شوهر باید به همراه شناسنامه و عقد‌نامه به دادگاه بروند و فرم درخواست را پر کنند و همه مسائل مانند حضانت فرزند، ملاقات او و امورمالی مانند مهریه، جهیزیه، نفقه و غیره را مشخص کنند و پس از تقدیم دادخواست طبق روال معمول، دادگاه به آنها تکلیف می‌کند هریک از زوجین داوری از میان بستگانشان معرفی کنند که باید با زوجین مذاکره و سعی در مصالحه کنند.

اگر داوران به نتیجه نرسیدند گزارش خود را به دادگاه می‌دهند و دادگاه نیز براساس توافق زوجین گواهی عدم امکان سازش را صادر می‌کند. آن ها می‌توانند با ارائه گواهی به دفترخانه طلاق، صیغه طلاق را جاری و ثبت کنند. گواهی عدم امکان سازش به مدت ۳ ماه اعتبار دارد، یعنی اگر زوجین ظرف ۳ ماه آن را اجرا نکردند دیگر اعتباری ندارد.

لزوم مشاوره قبل از طلاق توافقی

قبل از اینکه افراد به تصمیم نهایی برای طلاق برسند لازم است که از یک زوج درمانگر یا خانواده درمانگر مشاوره بگیرند. زیرا در بسیاری از مواقع زوجین هنگامی که با شرایط سختی مواجه می شوند یا از لحاظ هیجانی در شرایط ناخوشایندی به سر می برند سریعا تصمیم به طلاق می گیرند در حالی که این تصمیم بیشتر  ناشی از فقدان مهارت های زندگی در طرفین است.

برای مثال اگر شما از مهارت حل مساله بالایی برخوردار باشید یا قدرت تنظیم هیجانی بالایی داشته باشید در شرایط سخت راحت تر می توانید احساسات منفی خود را مدیریت کنید و از تمام ظرفیت هایتان برای حل مشکلات پیش آمده استفاده می کنید. در نتیجه عجولانه به فکر طلاق نخواهید افتاد و با قدرت منطق و استدلال بیشتری درباره این تصمیم فکر خواهید کرد.

دریافت خدمات از مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران به شما کمک خواهد کرد که بتوانید به ارزیابی این مهارت ها در خود بپردازید و علل تصمیمتان به جدایی را بیشتر بررسی کنید و در نهایت تصمیمی بگیرید که کم ترین پشیمانی را برای شما در آینده به همراه داشته باشد.

دریافت مشاوره پیش از طلاق از منظر قانونی

از لحاظ قانونی از سال 94 زوجین طبق قانون موظف هستند تا قبل از طلاق و صدور رای  نهایی دادگاه به جلسات مشاوره مراجعه کنند تا شرایط طرفین بررسی شود و آن ها فرصت بیشتری برای بررسی مجدد رابطه خود داشته باشند. اگرچه متاسفانه اجباری شدن این مشاوره ها باعث شده که معمولا افراد تنها به صورت صوری و برای دریافت مجوز طلاق به مشاوران تعیین شده از سوی دادگاه مراجعه کنند. این مشاوره ها که در زمان بسیار اندکی صورت می گیرند معمولا نمی توانند کمک شایانی به  تغییر تصمیم زوجین داشته باشند.

بهترین زمان برای دریافت مشاوره زمانی است که این تصمیم در دو طرف هنوز به قطعیت کامل نرسیده است. به همین دلیل بهتر است اوایل زمانی که تصمیم به جدایی بین شما شکل گرفت و قبل از مراجعه به دادگاه،  به یک زوج درمانگر برای بررسی تصمیم خود مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه طلاق توافقی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: طلاق توافقی

  • ۹۸/۱۱/۱۲
  • مهلا هراتی

طلاق توافقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی